Vyhraje Tesla cenovou válku, kterou začala?

Muskova firma Tesla letos snížila ceny svých modelů až o 25 %. Důvodem je rostoucí konkurence v oblasti elektromobilů.

Kvůli nástupu nových konkurentů snížila letos Tesla průměrnou cenu svých modelů o zhruba 25 %, čímž zahájila cenovou válku, všímá si článek Business Insider.

Cena Modelu 3 klesla ze 48 000 USD na 44 380 USD a luxusního Modelu S ze 130 000 USD na 96 380 USD. Obchodní strategie, kdy výrobce, který nezkrachoval, snižuje ceny o 20 % ročně, není ale sama o sobě úplně běžná. Tesla však doufá, že nižší ceny zvýší prodeje a zpomalí nebo dokonce odradí konkurenci.

To, v co Elon Musk doufal, se však neděje: nižší ceny se nepromítají do vyšších prodejů, počet prodaných vozů Tesla ve třetím čtvrtletí ve skutečnosti klesl a tržby se snížily, zatímco kdysi vysoká zisková marže společnosti se ve třetím čtvrtletí smrskla na 17,9 %. Ještě před rokem činila 25,1 %. Podíl společnosti Tesla na americkém trhu klesl z 62 % na začátku roku na současných 50 %.

Velkým minusem této strategie je i to, že zájem veřejnosti o elektromobily neroste tak rychle, jak se očekávalo.

Musk se přepočítal a špatně načasoval zahájení cenové války, míní dále Business Insider. Klasické automobilky přecházející na elektromobily se stále mohou spoléhat na prodej vozidel se spalovacím motorem, který jim poskytne finanční podporu, tuto možnost ale Tesla nemá.

Přestože Tesla v posledních dvou letech prodávala i levnější vozy, jako je sedan Model 3 a kompaktní SUV Model Y, její zisky výrazně rostly. To posilovalo argument, že Tesla není tradiční automobilkou jako Ford nebo GM a zaslouží si mnohem vyšší cenu akcií. Musk si chtěl tento status udržet, a proto slíbil, že sníží náklady. O snižování nákladů však bohužel nemůže být řeč, protože kapitálové výdaje Tesly ve třetím čtvrtletí vzrostly na nejvyšší úroveň za poslední rok – 2,4 miliardy dolarů. Výroba automobilů je nákladný byznys, a pokud snížení cen nevyvolá větší poptávku, může se osud společnosti Tesla poměrně rychle změnit.

Současná cenová válka je pro firmu Tesla problémem, kterému zatím nečelila. Doposud totiž měla výhodu prvního hráče na trhu, jednak díky tomu, že byla jako firma malá a hbitá, jednak díky ochotě investorů ji chránit. Dnes je to ale „běžná“ automobilka. Muskovy sliby, navíc nesplněné, ohledně vývoje robotických taxi a bezkonkurenční umělé inteligence, zvýšení prodejů nepomohou. A právě ty společnost Tesla nyní potřebuje.

Firmě Tesla roste konkurence dalších výrobců. Zároveň má drahý výrobní proces a akcionáře zvyklé na vysoké zisky. Spolehnout se pouze na snižovaní cen znamená v této nové realitě podle Business Insider pro firmu Tesla značný problém.

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.