Skupiny Airbus, Leonardo a Thales chtějí spojit své vesmírné divize do jedné společnosti. To má posílit evropskou autonomii v oblasti infrastruktury – tváří v tvář konkurenci ze strany Číny a USA.
S velkou evropskou satelitní společností již nechtějí tři výrobci Airbus, Thales a Leonardo zůstat pozadu za americkým konkurentem Elona Muska, společností Starlink. Po téměř dvou letech jednání dosáhli tři partneři z Francie a Itálie principiální dohody o sloučení svých ztrátových satelitních divizí a dceřiných společností do roku 2027, informujeTagesschau.
Spojení podniků zabývajících se družicemi a vesmírnými systémy by mělo posílit autonomii Evropy v klíčových infrastrukturách, jako jsou telekomunikace, navigace, pozorování Země, věda a národní bezpečnost. Někdejší průkopníci tohoto odvětví již dávno ztratili svou dominanci, protože Muskova společnost SpaceX i čínští poskytovatelé nyní vynášejí satelity na oběžnou dráhu levněji.
Tři generální ředitelé společností Airbus, Thales a Leonardo, Guillaume Faury, Patrice Caine a Roberto Cingolani, hovořili o „důležitém milníku pro evropský kosmický průmysl“. Cílem je učinit Evropu „silnější a konkurenceschopnější na stále dynamičtějším globálním trhu s vesmírem“.
Současná jednání se protahovala, protože se společnosti dlouho nemohly dohodnout na ocenění a úrovni řízení. Než bude společný podnik oficiálně založen, čekají je nyní zdlouhavé diskuse s vládami, odbory a Komisí EU, která v minulosti podobným iniciativám bránila z důvodu obav o hospodářskou soutěž.
Psali jsme:
