Dodávka pěti nových strojů ATR přišla těsně před spuštěním nové vlny sankcí. Jak se to promítne do letecké bezpečnosti?
Írán měl dostat v neděli pět letadel ATR francouzsko-italské výroby, a to těsně před vypršením deadlinu pro ekonomické sankce 6. srpna. Informovala o tom stanice Al Jazeera.
Dodávku pěti nových letadel oznámila íránská národní letecká společnost Iran Air. Má se jednat o součást snahy o modernizaci jejích strojů.
První vlna sankcí vůči Íránu začne platit od 6. srpna. Společnost ATR je sice evropská firma, která ale obchoduje s USA, takže se na ni vztahují sankce. Roky hospodářských sankcí proti Íránu neumožňovaly zemi nakupovat nová letadla, a dokonce měla problémy i s nákupem náhradních dílů pro ty stávající. To je důvodem, proč má Írán velmi špatnou leteckou reputaci.
Omezení byla zrušena v roce 2015 v souvislosti s dosažením mnohostranné jaderné dohody (JCPOA), kde se země zavázala zastavit svůj jaderný program.
Dodaná nová letadla ATR-72600 jsou součástí dohod o dodávkách celkem 20 nových letadel pro Iran Air z dubna 2017. Zatím jich bylo dodáno osm. Dohodu ale zpochybnil odchod USA z JCPOA v květnu.
V první fázi mají sankce cílit na finanční transakce a na dovozy surovin, ale také na automobilový sektor, komerční letadla, a dokonce i výrobu koberců. Další vlna sankcí, které se dotknou íránského ropného a plynového sektoru a také centrální banky mají začít platit v listopadu letošního roku.
Letadla značky ATR jsou vyráběna ve Francii a v Itálii, ale protože asi 10 % součástek, které používají ve výrobě jsou z USA, firma podléhá sankcím.
Také americká firma Boeing a evropský Airbus musely zrušit svoje existující dohody s Íránem, protože USA jim odmítly udělit výjimku. Ze 100 objednaných letadel od Airbusu Írán dostal celkem 3.
Írán upozornil na to, že sankce tak ohrožují životy lidí, protože blokují nákup strojů a náhradních součástek.
Podobný názor zastává i odborník na letectví Max Macheras, který řekl, že 14 leteckých společností Íránu provozuje lety se stroji, které jsou daleko za tím, jak by to mělo být. Starší letadla jsou v Evropě udržována a dostávají náhradní součástky, ale v Íránu je to problém. Od roku 1979 zemřelo díky leteckým nehodám v Íránu přes 2000 lidí. Důsledek nových sankcí vidí Macheras nejen jako ztrátu lukrativních smluv v Íránu, ale i jako další chátrání íránského leteckého parku.