Nadnárodní firmy vědí, že nemohou ignorovat čínské inovace a musí akceptovat čínskou strategii.
Noviny South China Morning Post v článku Edwarda Tse píší, že nadnárodní firmy vědí, že nemohou ignorovat čínské inovace a musí akceptovat čínskou strategii. Otevírání čínského automobilového průmyslu vede k novým formám partnerství mez zahraničními, místními, státními i soukromými firmami.
Čínský prezident potvrdil svou podporu pro soukromý sektor. Předseda čínské regulatorní bankovní komise slíbil, že alespoň 50 % nových korporátních úvěrů čínských bank půjde do soukromého sektoru.
Model „trojvrstvé duality“ by měl poskytnout Číně dostatečnou odolnost. Nahoře je centrální vláda, která dohlíží nad celkovými rozvojovými prioritami. Dole je soukromý sektor, hlavní motor ekonomiky. A uprostřed se nacházejí místní vlády, které reagují na strategii a směr centrální vlády, spolupracují v regionálních uskupeních, často i s místními podnikateli.
Čínský prezident se na Mezinárodním Import Expo v Šanghaji znovu přihlásil k multilateralismu, k přístupu win-win i k dalšímu otevírání země a reformám. Čína se za posledních 40 let otevírá postupně, krok za krokem, sektor za sektorem, například sektor spotřebitelského zboží je již pro zahraniční účast zcela otevřen.
Peking počítá i s postupným otevíráním automobilového průmyslu. Je ale jasné, že investiční restrikce se budou i nadále týkat národní bezpečnosti, tedy armády, kyberbezpečnosti či infrastruktury.
SCMP se odvolává na agenturu Reuters, která napsala, že americké firmy spolu s tím, jak v Číně rostou produkční náklady, zvažují odchod z Číny, ale jen 1 % z nich uvedlo, že chce svůj zpracovatelský průmysl přesunout do Severní Ameriky. Pro řadu amerických firem je čínský trh tak důležitý, že odchod z něj nedává smysl. Příkladem je právě automobilový trh. Američtí politici pořád požadují na „reciprocitu“, tedy lepší přístup na trh, ale ušlo jim, že země se silně inovuje.
Čína se rychle vyvíjí v „automobilitě“, která zahrnuje elektrifikaci, autonomní vozidla a mobilitu jako službu, lidé mohou plánovat své cesty v rámci digitálních platforem. Možná se pod tlakem ocitají prodeje aut, ale širší trh „automobility“ bude rozhodně expandovat.
Třeba Ford a firma Zotye automobile, soukromá čínská firma, vytvořily joint venture a chtějí společně dodávat chytrá elektrická vozidla na míru přepravcům a dopravnímu průmyslu.
Investice nadnárodních firem v Číně rostou. Právě Ford je firmou, která pozvedla své aktivity v Číně na další úroveň, novou organizační jednotku povede čínský občan.
To, co mění ekonomickou hru, je inovace, ne reciprocita. Dříve nadnárodní firmy čínské inovace a nové přístupy buď ignorovaly, nebo je neviděly, dnes už si je uvědomují. Navzdory obchodní válce s USA je čínský trh příliš důležitý.
Umělá inteligence, internet věcí, 5G a blockchain jsou nové technologie, které znamenají, že ty staré a západní už nebudou stačit. Je potřeba vnímat tento posun a vytvořit novou strategii směřující k vítězství. Ti, kteří to nepochopí, budou marginalizováni.
Články zveřejněné v sekci Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.