Jazzové okénko Jana Schneidera: Flamenco, The Sacrifice a Adarghal

Ani dnešní neděli nechybí  průvodce jazzovou hudbou od Jana Schneidera. Můžete se společně zaposlouchat do tří kompozic.

Již se stává trochu zvykem, že nejprve vzdávám poctu kontrabasistům. Jak řeč těla, tak i výraz tváře napovídají, že Renaud Garcia-Fons je pěkný zarputilec! Je jisté, že bez obrovské zaťatosti by se asi nenaučil takové věci, jaké předvádí ve skladbě Flamenco. A když, jak říkával Mejla Hlavsa, tak sotva.

Chcete-li se nabít energií, zkuste si pustit skladbu Arta Blakeyho „The Sacrifice“ hodně nahlas. Tak nahlas, až to kouzlo začne působit, protože ono působí jenom na toho, kdo chce a hned tak se něčeho nelekne! Bude dobré ještě jmenovat celou tu zdivočelou partičku, abyste si dovedli představit, čím je způsoben ten děsný rambajz: Art Blakey a Jo Jones hrají na klasické jazzové bicí soupravy, Charles “Specs” Wright na tympány, Candido Camero a Sabu Martinez na bonga. Podle rozpisu by tam měl hrát ještě Ray Bryant na piano a Oscar Pettiford na kontrabas či cello, ale já je v tom nádherném kraválu nějak nejsem s to uslyšet.

A na závěr zase něco uklidňujícího: zpěvák a skladatel Abderrahmane Abdelli je severoafrický Berber, silně ovlivněný alžírskou kulturou. Skladba Adarghal má nejen krásnou melodii, ale posílá vám vstříc i ty krásné a přesné zvuky, plné harmonických frekvencí, jaké dovedou vydávat snad právě jen orientální bubínky.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.