Přečetli jsme: Podle německých novin Die Welt vykazuje situace na americkém automobilovém trhu znaky bubliny. Proč a co by se stalo kdyby praskla?
V USA se prodávají miliony aut na dluh, píše Die Welt na úvod. Po osmi letém boomu hrozí zemi ošklivé vystřízlivění. Jsou tu totiž jasné paralely k trhu s nemovitostmi.
Místo „peak oil“ tedy ropného vrcholu děsí Wall Street „peak auto“. Rozšiřují se obavy z hororového scénáře pro automobilový průmysl.
Nejde tedy o to, že dojde palivo (peak oil), ale spíše, že lidé nebudou mít moc chuti pro nákup nového vozu, protože na něj buď nebudou mít peníze, nebo protože mladé generace už nebudou chtít auto vlastnit.
Něco není v pořádku
Propadly se prodeje nových vozů a vzdálily se od hranice 18 milionů aut za rok. Ale i další špatná čísla jsou pro zastánce teorie „peak auto“ potvrzením toho, že v automobilové branži je cosi v nepořádku. A možná je cosi v nepořádku v celé americké ekonomice, píše die Welt.
Stále více se objevují názory, že se nejedná o cyklický výkyv, který je v každém sektoru. Možná se jedná o bod zlomu sektoru, který táhne národní hospodářství tak nějak ze soucitu. Stejně jako v případě trhu nemovitostí, je hře velký objem úvěrů. A je zde riziko, že finanční deformace bude mít dopad i na další sektory.
Američané jsou blázni do aut. Jakmile ekonomika běží a oni mohou dostat od banky půjčku, vrhnou se na ně. I proto je v USA v neobvyklé míře běžné financování aut na dluh. Jenže úvěry na auta dosáhly už neuvěřitelné sumy – 1,11 bilionů dolarů. Před sedmi lety to bylo „jen“ 700 miliard dolarů.
Boom je na trhu osobních aut už pryč. A jak to tak bývá, auta byla čím dál dražší a úvěry se poskytovaly čím dál přísněji. Jsou zde skutečně paralely k americké krizi na trhu nemovitostí.
I zde je totiž už tzv. „subprime“ segment. Jedná se o ty, kteří mají pochybnou či horší bonitu. Další podobnost s krizí na trhu nemovitostí. Ale to není podobností konec.
Tyto riskantní úvěry jsou totiž dnes jako i tehdy zabaleny do balíčku nových cenných papírů a prodávány investorům – např. hedgeovým fondům. Tímto způsobem se rizika mohou rozšířit do celého světa a nikdo vlastně pak nemůže říct, kde jsou, kdyby bublina na trhu automobilových úvěrů měla splasknout.
Situace se zhoršuje, stále větší část půjček není obsluhována, např. splátky se zpožděním více než třiceti dnů už tvoří 23 mld. dolarů.
Ani „peak auto“ není třeba podceňovat. Jak boom opadává, sedí obchodníci na největších zásobách neprodaných aut v lidských dějinách.
Splasknutí bublin by ohrozilo celou ekonomiku
V zemí, jejíž obyvatelstvo se zvětšuje a které nemá odpovídající veřejnou dopravu, je to opravdu nepříjemná zpráva. Je možné, že splasknutí bubliny vyvolá celkově utažení šroubů při poskytování úvěrů. To by mělo nepříjemný dopad na spotřebu a hospodářský růst.
Američtí spotřebitelé jsou tak zadluženi, jak ještě nebyli. K úvěrům za auta ve výši 1,11 bilionů dolarů je možno přidat dalších 11 bilionů hypoték, studentských půjček, úvěrů z kreditních karet a dalších dluhů. Celkově je to pro americké občany dluh ve výši 12,6 bilionů dolarů. A k tomu dejme ještě 20 bilionů dolarů státních dluhů, dramaticky uvádí die Welt.
Snad jedna dobrá zpráva: špatných úvěrů není tolik, aby vytvořily kritický objem dostatečný k závažnému narušení finančního systému. Objem hypotekárních úvěrů byl skoro devětkrát větší, než je tomu u aut. A auta mají také na rozdíl od nemovitostí větší likviditu, dají se lépe prodat a tak alespoň částečně splatit.
Stále je tu ovšem otázka, jak spolehlivé jsou další úvěry. Je totiž možné pozorovat zhoršení úvěrové kvality.
Názory publikované v sekci Přečetli jsme nemusejí být shodné s názorem redakce.