Dopravce v Německu čeká razantní zvýšení mýtného

Tento rok přinesl německým rodinám a domácnostem již mnoho zdražení, na konci roku se přidá další. Od prosince se mýtné pro nákladní automobily zvýší o 83 % a o půl roku později se toto zvýšení bude týkat i malých nákladních vozidel.

Převážně středně velké firmy se obávají, že nebudou schopny přenést celé zvýšení mýtného na své zákazníky. Například v případě prázdných jízd na cestě od zákazníka zpět k firmě platí mýtné pouze sám dopravce. To může některé malé a střední podniky, které již tak mají nedostatek peněz, rychle připravit o živobytí, upozornily noviny Die Welt.

„Budeme muset 100 % chystaného zvýšení mýtného přenést na naše zákazníky z potravinářské výroby. To masivně zvýší inflaci,“ říká Jes-Christian Hansen, jednatel společnosti HaBeMA z Hamburku, která dodává krmiva pro zemědělství.

Vyšší logistické náklady se mají projevit také cenách vody, limonád, piva apod. Skutečnost, že politici ohlašují plánované zvýšení mýtného jako nástroj pro e-mobilitu, a tím i pro větší ochranu klimatu – ministr dopravy Volker Wissing každopádně hovoří o „silné pobídce pro průmysl k přechodu na vozidla šetrná ke klimatu“ – považuje Markus Rütters, předseda představenstva společnosti Deutsche Getränke-Logistik, za pokryteckou. „Ve skutečnosti není krátkodobý přechod na e-mobilitu v logistice nápojů v současné době možný, protože předpoklady ze strany průmyslu užitkových vozidel zatím nejsou vůbec dány,“ vysvětluje šéf DGL. Nákladní automobily s bateriovým pohonem zkrátka neexistují. Michael Huber, generální ředitel soukromého pivovaru Veltins, říká: „Dodatečné mýtné je nešťastným faktorem zvyšujícím náklady a inflaci.“

Pobouření se ozývá také v maloobchodním sektoru. „Jsme závislí na přepravě našeho zboží po silnici,“ říká Dirk Jandura, prezident Svazu německého velkoobchodu, zahraničního obchodu a služeb (BGA). Přechod na železnici podle něj nepřipadá v úvahu vzhledem ke špatné infrastruktuře. Podle výpočtů BGA povede zvýšení mýtného k finanční zátěži pro firmy až 40 000 eur na jeden použitý kamion.

Navýšení poplatků se tak pro některé dopravce pravděpodobně stane existenční otázkou.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.