Je ničivá energetická krize pro Evropu minulostí?

Chladné počasí ani krize v Rudém moři nevedly ke zvýšení cen zemního plynu v Evropě. Je to důvod k optimismu?

Studená fronta se tento měsíc přehnala přes velkou část Evropy a obří tankery převážející palivo přes Rudé moře musely kvůli eskalaci násilí změnit trasy. Teoreticky mělo dojít k růstu cen plynu, ale místo toho ceny plynu v Evropě stále klesaly, napsal Bloomberg.

Evropa sice ještě nemá ve všem úplně jasno, ale tato skutečnost je znamením, že kontinent má po ekonomicky ničivé energetické krizi, která vedla k prudkému růstu cen plynu a k inflaci, to nejhorší za sebou.

Evropa těží z loňských rekordních zásob plynu, stejně jako z obnovitelných zdrojů energie a relativně mírné zimy (až na pár mrazivých dní). Svou roli hraje také pomalý hospodářský růst, který omezuje poptávku po energii ve velkých průmyslových velmocích, jako je Německo. Kromě toho je nižší poptávka také v Asii, a to díky plným zásobníkům.

Důvěra trhu v dostatečnou stabilitu regionu a jeho schopnost přežít zbytek letošní zimy posílila. Orientační evropské ceny zemního plynu se v současné době pohybují pod hranicí 30 eur za megawatthodinu, což je přibližně desetina maxima z roku 2022. V roce 2023 klesly ceny plynu o téměř 60 % a letos se snížily o dalších 12 %, což by mělo přispět ke snížení účtů spotřebitelů za energie. Je to přitom druhá zima bez ruského plynu.

„Při pohledu na ceny se zdá, že krize je za námi,“ řekl vedoucí oddělení obchodování s plynem ve švýcarské společnosti MET International Balint Koontz. Pak ale dodal: „Nyní jsme však odkázáni na globální faktory, které se mohou rychle změnit.“ Náhlé přerušení dodávek plynu nebo delší období chladného počasí by se totiž do cen plynu mohlo promítnout ještě v této topné sezóně.

Jedním z klíčových rizik je Blízký východ kvůli útokům na lodě v Rudém moři, což je trasa, kterou Katar využívá k přepravě LNG do Evropy. Ropné a plynové tankery se této oblasti vyhýbají a raději objíždějí jižní cíp Afriky.

Současné problémy v Suezském a také v Panamském průplavu prodlužují cesty, zvyšují náklady na přepravu a zatěžují celosvětovou flotilu lodí. Delší narušení dopravních tras by mohlo současné nízké ceny změnit, mírní článek optimismus.

 

Zdroj: Bloomberg (2024)

 

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.