Mezi Čínou a EU hrozí obchodní válka kvůli clům na elektromobily. Peking varuje před následky a možnými odvetnými opatřeními.
Tón mezi Evropskou unií a Čínou se stupňuje. Důvodem jsou cla, která chce EU od června uvalit na čínské elektromobily. Čína reagovala ostrou kritikou a hrozí následky. Ministr obchodu Wang Wentao v oficiálním prohlášení obvinil EU z „potlačování“ čínských společností.
Pokud EU nebude praktikovat to, co hlásá, a bude pokračovat v potlačování čínských společností, Čína přijme veškerá nezbytná opatření na ochranu oprávněných zájmů čínských společností,“ uvedl Wang podle zprávy agentury Bloomberg po setkání se zástupci podniků ve Španělsku. Vyzval EU, aby se zdržela protekcionismu a usilovala o dialog.
Peking chce řešit hospodářské třenice prostřednictvím dialogu a vyhnout se eskalaci, zdůraznil ministr. Koneckonců i hlavy států a vlád Francie, Německa a EU prohlásily, že si obchodní válku nepřejí.
Pokud EU zavede 20% clo na čínské elektromobily, mohlo by to Čínu stát téměř 4 miliardy dolarů v obchodu s blokem, přičemž počet čínských elektromobilů dovážených do EU by měl klesnout o čtvrtinu, tedy asi o 125 000 vozů, uvedla agentura Bloomberg s odvoláním na analýzu německého Kielského institutu pro světovou ekonomiku.
Čínský a unijní automobilový průmysl jsou úzce provázány, mnoho unijních výrobců automobilů rovněž výrazně investuje na čínském trhu a případná čínská protiopatření by mohla mít velký dopad i na EU, poznamenali odborníci.
V exkluzivním rozhovoru pro Global Times zveřejněném 21. května navrhl významný poradce pro politiku čínského automobilového průmyslu, aby Čína zvážila zvýšení dočasné celní sazby na dovážené automobily s motory o objemu větším než 2,5 litru s cílem snížit dovoz v rámci širšího úsilí země o snížení emisí a podporu ekologického rozvoje automobilového průmyslu. Podle odborníků by takový krok měl velký dopad na dovoz automobilů z EU.
Číňané způsobují revoluci v automobilovém průmyslu
Čínští výrobci elektromobilů si mezitím razí cestu do Evropy. BYD, Chery a Great Wall Motor chtějí do roku 2028 uvést na trh přibližně 20 nových modelů. Na zavedené výrobce útočí nejmodernějšími výrobními metodami, vysoce kvalitním vybavením a agresivní reklamou.
Číňané vyvíjejí svá vozidla přibližně o 30 % rychleji než konkurence, protože paralelizují procesy a více se spoléhají na software. BYD může ztrojnásobit své prodeje v Evropě, Chery plánuje do roku 2025 osm nových modelů SUV.
Prodejní čísla čínské společnosti jsou stále skromná, ale to se rychle mění. Dokonce i cla EU ve výši až 26 % by čínské elektromobily zdražila, ale těžko by je vytlačila z trhu. Podle odhadů skupiny Rhodium Group by byla nutná cla ve výši 50 %.
Psali jsme:
- Tesla se chce zaměřit na levná elektrická auta
- Čínský výrobce elektromobilů BYD hledá místo pro výrobu v Mexiku
- Evropská komise zahájila vyšetřování dotovaných elektromobilů z Číny
- Antisubvenční vyšetřování EU v oblasti elektromobilů je riskantní strategie, která se může vymstít
- Východní Evropa čeká na levné elektromobily z Číny
- Čína je lídrem v elektromobilitě
- Celosvětová výroba elektromobilů: čínský BYD překonává Teslu
- Invaze čínských elektromobilů do Evropy