Automobilový průmysl hraje v ekonomikách střední Evropy významnou roli.
Poslední zprávy z Německa nejsou pro státy střední a jihovýchodní Evropy nijak příjemné. Zaprvé proto, že německá ekonomika, otřesená záchvatem slabosti, se letos zmenší – což bude mít důsledky pro její východní sousedy: v České republice, která s Německem realizuje třetinu svého vývozu, se propad již projevil v zakázkách. Růst je pomalý také v Polsku, Maďarsku, na Slovensku nebo v Rumunsku.
Nyní se objevují i nové požadavky na automobilový průmysl. „Výrobci automobilů ve střední Evropě se musí vyrovnat s novými konkurenty, zejména z Číny,“ analyzuje přední rakouská banka Erste Group a předpovídá: „Největšími výzvami budou výroba baterií a cenová konkurence.“ Abyste se o tom přesvědčili, nemusíte letět až do Šanghaje; ve skutečnosti stačil výlet na IAA v Mnichově v minulém týdnu.
Na veletrhu v Mnichově, který se koná jednou za dva roky, byl k vidění rostoucí náskok čínských firem v celosvětovém přechodu na elektromobily, zatímco klimatičtí aktivisté kritizují závislost evropských firem na špinavých spalovacích motorech a vozech SUV. Počet čínských vystavovatelů se zdvojnásobil, což podtrhuje jejich ambice vyzvat značky jako Volkswagen, BMW, Peugeot, Renault a Fiat na jejich domácí půdě. Odborníci z oboru varují, že tyto domácí značky čelí „dokonalé bouři“.
Výroba automobilů je pro Česko a Slovensko klíčová
Automobilový průmysl hraje v ekonomikách střední Evropy významnou roli. V České republice a na Slovensku pochází až 10 % přidané hodnoty od velkých automobilových společností a jejich dodavatelů. V roce 2022 měli mít Češi, Slováci a Maďaři poprvé více vyrobených aut než automobilová země Německo.
Integrace automobilového průmyslu vede k ziskům v celém hodnotovém řetězci, píší analytici Erste. S rostoucí integrací však roste riziko. V nejhorším případě by mohla způsobit „vážné škody ekonomikám, pokud se podmínky na automobilovém trhu zásadně změní“. Jako je tomu v současnosti v případě přechodu od spalovacího motoru k elektromobilu.
Rozhodnou ceny?
Pro Číňany jsou nejdůležitějším prodejním argumentem ceny. Americká a evropská elektrická vozidla jsou někdy dvakrát dražší. Z hlediska dojezdu jsou čínská vozidla „více než konkurenceschopná se svými americkými a evropskými protějšky“.
Kromě ceny však rozšíření e-aut existují i překážky. Vzhledem k vysokým cenám elektřiny není možné s elektromobilem snížit provozní náklady.
Zatímco spotřebitelé ve východních státech EU si s elektrifikací svých vozidel dávají na čas, výrobci si to nemohou dovolit. Místo toho se musí přizpůsobit změněným výrobním podmínkám a nákladovým strukturám.
Psali jsme:
- Čína je lídrem v elektromobilitě
- Jak elektromobilita ovlivní spotřebu ropy?
- Celosvětová výroba elektromobilů: čínský BYD překonává Teslu
- Boj o kobalt: Temná stránka elektromobilů
- Přijetí elektromobilů pod nátlakem je marketingový nesmysl
- Čína byla i v roce 2022 lídrem světové výroby vozidel
- Invaze čínských elektromobilů do Evropy
- Země, které dodávají lithium pro elektromobily
- Německý ministr financí vyzývá k ukončení dotací na e-auta, automobilky protestují
- Tesla dostala zelenou pro berlínskou giga továrnu, VW postaví novou továrnu na e-auta
- S nástupem elektromobilů bude muset Evropa přeškolit mnoho svých pracovníků
- Kolik nerostných surovin pohltí elektromobily?
- Celosvětová poptávka po bateriích pro elektromobily v tomto desetiletí rychle poroste
Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.