S tím, jak svět směřuje k elektrifikaci dopravního sektoru, bude poptávka po ropě nahrazena poptávkou po elektřině.
BloombergNEF se zaměřil na to, kolik ropy se ušetřilo a ušetří každý den v letech 2015 až 2025 díky různým typům elektromobilů, upozornil web Visual Capitalist.
Kolik ropy ušetří elektromobily?
Standardní osobní vozidlo se spalovacím motorem v USA spotřebuje ročně přibližně 10 barelů ropného ekvivalentu(BOE – barrel of oil equivalent). Motocykl spotřebuje 1, nákladní automobil třídy osm (Class 8 truck) asi 244 a autobus více než 276 BOE ročně.
Když se tato vozidla elektrifikují, ropa, kterou by spotřebovaly jejich protějšky se spalovacími motory, již není potřeba, a poptávka po ropě se tak nahradí elektřinou.
Od roku 2015 připadá na dvoukolová a tříkolová vozidla, jako jsou mopedy, skútry a motocykly, většina ropy ušetřené díky elektrickým vozidlům v celosvětovém měřítku. Díky širokému rozšíření konkrétně v Asii tato vozidla v roce 2015 vytlačila poptávku po téměř 675 000 barelech ropy denně. Do roku 2021 toto číslo rychle vzrostlo na 1 milion barelů denně.
Podívejme se na denní vytěsnění poptávky po ropě podle segmentu elektromobilů.
Počet ušetřených barelů za den (b/d). Zdroj: Visual Capitalist
I když se na tom pracuje, prozatím na silnicích jezdí jen velmi málo velkých nákladních vozidel na elektrický pohon, což by se však mělo do roku 2025 změnit.
Zatím největší nárůst v zavádění elektrických osobních vozidel byl zaznamenán od roku 2015.
V roce 2022 zaznamenal trh s osobními elektromobily exponenciální růst a jejich prodej přesáhl 10 milionů vozů. Očekává se, že tento trh bude pokračovat v silném růstu i v průběhu roku 2023 a dále, přičemž v roce 2025 nakonec dojde k předpokládané úspoře 886 700 barelů ropy denně.
Zatímco svět přechází od fosilních paliv k elektřině, BloombergNEF předpovídá, že pokles poptávky po ropě nemusí nutně znamenat pokles jejích cen.
V případě, že investice do nových dodavatelských kapacit budou klesat rychleji než poptávka, mohou ceny ropy zůstat i nadále nestabilní a vysoké.
Přechod k elektrifikaci však bude mít pravděpodobně i další důsledky.
I když si většina z nás spojuje elektromobily s nižšími emisemi, je dobré vzít v úvahu, že jsou jen tak udržitelné, jak udržitelná je elektřina, která se používá k jejich nabíjení. Posun k elektrifikaci tedy představuje neuvěřitelnou příležitost, jak uspokojit rostoucí poptávku po elektřině pomocí čistých zdrojů energie, jako je větrná, solární a jaderná energie.
Odklon od fosilních paliv v silniční dopravě bude vyžadovat také rozšíření infrastruktury. Nabíjecí stanice pro elektromobily, rozšířená přenosová kapacita a bateriová úložiště budou pravděpodobně klíčem k podpoře rozsáhlého přechodu k elektřině.
Psali jsme:
- Které banky financují fosilní projekty?
- Sektor fosilních paliv obdržel v roce 2022 rekordní dotace
- Podpora fosilních paliv se v roce 2021 téměř zdvojnásobila
- Proč „čistá nula“ do roku 2050 opravdu nebude fungovat
- Historie energetických přechodů
- Svět „vsadil na fosilní paliva a prohrál“, varuje šéf OSN
- Rostoucí autoritářství a zhoršující se změna klimatu mají společné tajemství poháněné fosilními palivy
- Fosilní paliva financují a pohánějí konflikty
Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.