Kolik nerostných surovin pohltí elektromobily?

V debatě o elektromobilech se často jako argument pro jejich využívání uvádějí výhody pro životní prostředí. Je to fakt?

Zatímco vozidla na baterie jsou z hlediska emisí nepřekonatelná a jednoznačně lepší než běžná osobní auta, elektromobily způsobují problém jinde. Jak ukazuje graf webu Statista založený na údajích Mezinárodní energetické agentury (IEA), výroba bateriového elektromobilu (BEV) nebo plug-in hybridu (PHEV) spotřebuje velké množství různých nerostných surovin.

Zatímco na výrobu benzinového a naftového automobilu je potřeba v průměru jen asi 22 kilogramů mědi a 11 kilogramů manganu, elektromobily již spolykají podstatně více zdrojů s těmito dvěma prvky: 53 kg mědi a 25 kg manganu. Kromě toho není pro benzinové motory potřeba v průměru 9 až 66 kilogramů lithia, kobaltu, niklu a grafitu. Vysokou poptávku po nerostných surovinách mají samozřejmě na svědomí baterie elektromobilů a související pohonné systémy. Vyšší výkon, životnost a energetická hustota baterií znamenají současné zvýšení potřebných minerálů.

Přechod na čisté energetické systémy nevyhnutelně povede k obrovskému nárůstu poptávky po těchto nerostných surovinách, což znamená, že energetika a automobilový průmysl se stanou hlavními hybnými silami na trzích s nerostnými surovinami. Ani tyto nerostné zdroje však nejsou k dispozici neomezeně. Velký podíl světové produkce navíc kontroluje jen několik málo států, což představuje další geopolitickou výzvu pro ekonomické lokality s malými nerostnými zdroji.

Průměrná spotřeba nerostných surovin v produkci osobních aut v roce 2020 (v kg na jedno vozidlo). Zdroj: Statista

Psali jsme:

 

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.