Epidemie koronaviru přidusí Jedno pásmo, jednu stezku

Celá řada projektů Jednoho pásma, jedné stezky už kvůli dopadům epidemie čelí problémům a zpoždění.

V době návštěvy prezidenta Si Ťin-pchinga v Myanmaru, kde čínský lídr podepsal řadu nových infrastrukturních a investičních dohod, nic nenaznačovalo, že by těmto čínským plánům mohlo něco bránit. A dnes je tu překážka v podobě koronaviru, píše agentura Reuters.

Dopady epidemie koronaviru znamenají nové problémy nejen pro vlastní ekonomiku Číny, také přidusí čínskou iniciativu Jedno pásma, jedna stezka.

Čínští pracovníci nemohou cestovat do zahraničí, továrny jsou odříznuty od čínských dodavatelů. Podle analytika Po-jang Sü totiž projekty Jednoho pásma, jedné stezky často potřebují zařízení a stroje od výrobců z Číny. Narušení výroby a dodavatelských řetězců vede k problémům a zpožděním.

Příkladem je projekt v Indonésii, kde epidemie negativně ovlivnila realizaci šestimiliardového (v dolarech) projektu China Railway International Group. Hlavním důvodem je nepřítomnost čínských pracovníků, kteří se kvůli epidemii koronaviru nemohli po oslavách Nového lunárního roku vrátit zpět do práce.

Čínský hlavní regulační úřad pro práci státních společností v úterý informoval o „těžkostech“ některých zahraničních projektů a investic, nově zahájené projekty budou zřejmě poněkud zpožděny.

Vedle omezení cestování pro čínské občany, které zavedlo celkem 133 zemí, je problémem už zmíněné narušení dodavatelských řetězců, které se dotklo i projektů Jednoho pásma, jedné stezky – Reuters uvádí příklad zvláštní ekonomické zóny v Kambodži, kde sice továrny daleko méně závisejí na pracovnících z Číny, ale dotýká se jich závislost na dodávkách čínských součástek.

V některých místech jsou dopady epidemie už znatelné. V Bangladéši bylo vyhlášeno zpoždění prací na infrastrukturních projektech, včetně v únoru plánovaného otevření nové uhelné elektrárny.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.