Ochrana hranic: Výrobci lodí a dronů profitují (6. část)

Plánované rozpočty EU na ochranu hranic na příští desetiletí ukazují, že jde o byznys, který bude i nadále vzkvétat.

Dnes budeme pokračovat ve zprávě Transnacionálního institutu „The Business of Building Walls“ od Marka Akkermana a navážeme tak na předchozí část, která se věnovala stavění zdí.

***

Údaje o tom, které lodě, vrtulníky a letadla se používají v evropských námořních operacích, nejsou transparentní, a proto je obtížné získat úplný obraz. Náš průzkum však ukazuje, že mezi klíčové společnosti, které se na tom podílejí, patří evropské zbrojní giganty AirbusLeonardo, stejně jako velké lodní společnosti včetně nizozemské Damen a italské Fincantieri.

Hlídková plavidla Damen byla využívána při pohraničních operacích Albánie, Belgie, Bulharska, Portugalska, Nizozemska, Rumunska, Švédska a Spojeného království, jakož i při klíčových operacích agentury Frontex (Poseidon, TritonThemis), operaci Sophia a při podpoře NATO v operaci Poseidon. Mimo Evropu využívají plavidla Damen k ochraně hranic Libye, Maroko, Tunisko a Turecko, často ve spolupráci s EU nebo jejími členskými státy. Například nákup šesti plavidel Damen pro pobřežní stráž v roce 2006 v hodnotě 20 milionů eur byl financován z nástroje EU pro podporu stability a míru (IcSP – Instrument contributing to Stability and Peace), který je určen na budování míru a předcházení konfliktům.

Kromě společnosti Damen hraje v námořních operacích významnou roli mnoho národních výrobců lodí, protože země, které se podílejí na každé operaci agentury Frontex nebo jiné středomořské operaci, jim vždy dávají přednost.

Drony

Rakouská společnost Schiebel je významným hráčem v oblasti námořního leteckého dohledu díky dodávkám dronů S-100. V listopadu 2018 si ji Evropská agentura pro námořní bezpečnost (EMSA – European Maritime Safety Agency) vybrala pro zakázku na námořní dohled v hodnotě 24 milionů eur pro řadu operací včetně ochrany hranic. Od roku 2017 získala společnost Schiebel také zakázky od Chorvatska, Dánska, Islandu, Itálie, Portugalska a Španělska.

Společnost Schiebel má za sebou kontroverzní historii: její bezpilotní letouny byly prodány do řady zemí, kde probíhají ozbrojené konflikty nebo kde vládnou represivní režimy, jako je Libye, Myanmar, Spojené arabské emiráty a Jemen. Finsko a Nizozemsko nasadily letouny Dornier do operací Poseidon a Triton. Společnost Dornier je nyní součástí americké dceřiné společnosti izraelské zbrojovky Elbit Systems. Společnosti CAE Aviation (Lucembursko), DEA Aviation (Spojené království) a EASP Air (Nizozemsko) získaly zakázky v oblasti leteckého dohledu pro agenturu Frontex. Nejdůležitějšími dodavateli letadel používaných v operaci Sophia byly společnosti Airbus, francouzská Dassault Aviation, Leonardo a americká Lockheed Martin.

EU a její členské státy obhajují své námořní operace tím, že zveřejňují svou roli při záchraně uprchlíků na moři, ale to není jejich hlavním cílem, jak v dubnu 2015 jasně uvedl ředitel Frontexu Fabrice Leggeri, když řekl, že Frontex nemá mandát k „proaktivním pátracím a záchranným akcím“ a že záchrana životů by neměla být prioritou. Zmaření a kriminalizace záchranných operací nevládních organizací ve Středozemním moři a časté zprávy o násilí a nezákonném navracení uprchlíků také ukazují, proč by tyto námořní operace měly být považovány spíše za „zdi“ než za humanitární mise.

Vzkvétající byznys pro řadu společností

Závěr tohoto přehledu o podnikání v oblasti stavebních zdí je jasný. Evropa plná zdí se ukázala jako velmi dobrá pro hospodářské výsledky celé řady společností, včetně zbrojních, bezpečnostních, IT, přepravních a stavebních. Plánované rozpočty EU na ochranu hranic na příští desetiletí ukazují, že jde rovněž o byznys, který bude i nadále vzkvétat.

I to je smrtelně nebezpečná záležitost. Silná militarizace evropských hranic na souši i na moři vedla uprchlíky a migranty k tomu, že se vydali na mnohem nebezpečnější trasy, a jiné uvěznila v zoufalých podmínkách v sousedních zemích, jako je Libye. Mnoho úmrtí není zaznamenáno, ale ta, která jsou ve Středozemním moři sledována, ukazují, že podíl těch, kteří se utopí při pokusu dostat se do Evropy, se každoročně stále zvyšuje.

Tento stav není nevyhnutelný. Je to výsledek politických rozhodnutí EU a jejích členských států i rozhodnutí podniků z těchto politik profitovat. Ve vzácně zásadovém postoji německý výrobce žiletkového drátu Mutanox v roce 2015 prohlásil, že nebude prodávat své výrobky maďarské vládě: „Žiletkový drát je určen k prevenci kriminálních činů, jako je vloupání. Prchající děti a dospělí nejsou zločinci“.

Je načase, aby i ostatní evropští politici a vedoucí představitelé podniků uznali stejnou pravdu: stavění zdí proti nejzranitelnějším lidem na světě porušuje lidská práva a je nemorálním činem, který historie bude tvrdě posuzovat.

Psali jsme:

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.