Čína zřejmě snižuje svou závislost na australské železné rudě

Země investuje do železných dolů a dopravní infrastruktury v Africe.

Těžební gigant Rio Tinto a konsorcium čínských státních podniků oznámily, že se dohodly s guinejskou vládou na výstavbě transguinejské železnice, která by byla schopna přepravovat železnou rudu z vnitrozemí západoafrické země na pobřeží.

Trasa dlouhá 600 kilometrů povede hornatým guinejským terénem do hlubokovodního přístavu, který bude v rámci projektu také vybudován. Plán počítá s 235 mosty a nejdelší tunel bude měřit více než 11 kilometrů. Projekt otevře cestu pro největší známé a nevyužité světové naleziště železné rudy v horské oblasti Simandou.

Obrovské náklady na infrastrukturu mohou být náznakem toho, že čínský prezident Si Ťin-pching dospěl k závěru, že náklady na geopolitiku nelze měřit jednoduchými výpočty návratnosti investic, míní článek zpravodajského serveru Nikkei.

Podle Hellenic Shipping News dovezla Čína v roce 2022 celkem 69 % železné rudy z Austrálie. Je to třikrát více než z Brazílie, která je mezi čínskými dodavateli na druhém místě. Železná ruda je klíčovou složkou pro výrobu oceli a je životně důležitá nejen pro celkový hospodářský rozvoj, ale i pro to, aby Čína mohla pokračovat ve výstavbě své námořní flotily lodí a ponorek.

Rozhodnutí pokračovat v projektu železnice Simandou však signalizuje odhodlání Číny zbavit se závislosti na Austrálii, i když v tomto případě stále spolupracuje s anglo-australskou společností Rio Tinto. Očekává se, že Guinea se stane třetím největším vývozcem železné rudy na světě a oslabí tak dominantní postavení Austrálie.

Psali jsme:

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.