V březnu 2025 objevili výzkumníci Biondi a Malanga neznámé struktury pod pyramidami v Gíze. Jak si jejich nálezy vysvětlovat? A které nové skutečnosti o trojici staveb nyní vyplouvají na povrch?
„Vesmír vzniká jako hudební symfonie kosmického tance vibrací,“ říkali starověcí Indové, a svůj náhled zpodobňovali postavou kosmického tanečníka Šiva Natarádži, který tančí ve věčném cyklu smrti a znovuzrození. Svět je podle Indů kosmickou hrou líla, v níž veškeré jevy vznikají jako výsledek kombinace bezpočtu vibrací. Pojetí reality jako kombinatorické hudební symfonie koresponduje s nejnovějším výzkumem současné moderní fyziky, mimo jiné také se soudobým výzkumem švýcarského fyzika Nassima Harameina, podle něhož se základní bod reality – moderní vědou nazývaný Harameinův bod, starověkými tradicemi tantry Květ života či Hórovo oko – projevuje právě v 64 kombinacích, tedy v předpokládaném rozsahu osmi oktáv. Naše realita by tak v tom případě byla něčím na způsob gigantické hudební kompozice, jak naznačuje také Brian Greene v knize Elegantní vesmír, pojednávající o fyzikální teorii superstrun [1].
Mystické tradice světa považovaly pro náš svět za klíčové právě kombinace, v nichž hraje významnou roli číslo sedm či osm. Například starověcí Číňané založili svůj systém celostní medicíny na kombinacích osmi typů energií. V symbolické podobě je vyjádřili jako osm trigramů, tedy osm trojic čar, které mohou být buď přerušované yin, nebo plné yang. Tyto dvě osmičky pak kombinováním vytvářejí 64 typů energií, tedy 64 hexagramů (hexagram je znak složený ze šesti čar, buď plných yang nebo přerušovaných yin). Učení židovské kabaly zase uvádí své centrální schéma sefirotického stromu, do jehož deseti sefirot lze analogicky zakreslit osm čínských trigramů, osm jógických čaker, či osm tónů hudební oktávy. Propracovaný systém léčení pak lze založit na jejich kombinacích. Podobně tak je možné deset sefirot přiřadit k deseti planetám sluneční soustavy, a jejich kombinováním vytvořit systém astrologie. Za desítku sefirot lze dosadit například jungovské psychologické archetypy, a postavit na nich teorii transpersonální psychologie. Právě o to se pokusil židovský myslitel Z’ev ben Halevi v díle Psychologie a kabala [2], anebo G. I. Gurdžijev ve svém devítkovém systému enneagramu [3]. Ten je postaven na zákonech tří a sedmi, který je s malou početní odlišností analogický k systému tří a osmi počátků jihokorejského vědce J. W. Parka [4].

Obr. 1 Nález podzemního města pod pyramidami? V březnu 2025 oznámili výzkumníci Biondi a Malanga, že pod středním Chefrenem objevili dosud neznámé struktury, připomínající podzemní město [5]. Použili tzv. SAR radar a pořízené obrazy z něj analyzovali pomocí umělé inteligence. Pod střední pyramidou nalezli osm šachet hlubokých několik set metrů (na ilustraci modře), vedoucí ze dvojice spodních komor (žlutě), a obtáčených spirálami. Těchto osm válců nahoře sjednocuje čtveřice útvarů uspořádaných do čtverce, a pátý objekt stojí uprostřed (tyto objekty na ilustraci zeleně). Funkce těchto struktur není jasná, ale nový nález koresponduje s rolí Chefrena jako sjednotitele mužského a ženského prvku, yin a yang – ze dvojice komor vedou dvě čtveřice sloupů, a ty sjednocuje pětice útvarů nahoře. Na horním obrázku vlevo vidíme pohled na tyto struktury ze strany, dolní obrázek vlevo je pohledem shora. Na obrázku vpravo je zakreslen pohled shora na údolní a zádušní chrámy Cheopse, Chefrena a Menkaura. Údolní a zádušní chrámy Cheopse a Menkaura jsou vzhledem k východnímu čelu pyramid orientovány na šířku, protože poskytují počet osmi volitelných kombinací. Pro sjednocující roli „binárního“ Chefrena platí sjednocující číslo dvě, proto je jeho zádušní chrám užší.
Egyptské pyramidy v Gíze pak lze považovat za nástroj, který umožnil tuto kombinatorickou hru naší reality vítězně ukončit. Systém trojice pyramid (Cheopsova, Chefrenova a Menkaurova) podle této hypotézy přehrál frekvenční stupnici od nejnižších tónů k nejvyšším, a připravil tak adepta mystické školy Hórova oka pro vstup na Nebesa. Podle této úvahy tedy nejmenší pyramida Menkaurova v tomto systému dodávala první z osmi yang trigramů, největší Cheopsova druhý z osmi yin trigramů, a ve středním Chefrenovi se horní a dolní trigram spojily do jedné ze 64 kombinací hexagramů. Cílem celého procesu tak bylo v 64 krocích sjednotit Hórovo oko, které v bitvě s bohem Hórem rozsekal ďábel Seth na šest částí (tedy na 64 kombinací hexagramů) [6]. Protivník boha Seth (Satan) tak vytvořil svým způsobem „rafinovanou past“, vytvořenou ze 64 kombinací, a cílem je tuto ďábelskou léčku překonat a dosáhnout vysvobození. Zjednodušený popis tohoto principu viz video (5 min.) Proč je na dolarové bankovce vyobrazena pyramida s Božím okem na vrcholku? [7], nebo názorná demonstrace v podobě interaktivních flash aplikací GIZA.SWF a GIZA64.SWF, dostupných ke stažení na rozcestníku k tématu, na webu http://giza64.euweb.cz [8].
V předcházejících textech jsme proto pyramidy v Gíze přirovnali k „akcelerátoru spirituální evoluce“, který má urychlit vývoj směrem ke sjednocení a vstupu na Nebesa. Trojici pyramid lze přirovnat ke trojici žebříků, a ty zase ke dvojité šroubovici molekuly dědičnosti DNA, v níž se spojují čtyři báze (A, C, T, G) do dvojic, podobně jako příčky žebříku. Egyptské pyramidy by se tedy daly nazvat žebříkem, jehož zdoláváním po jednotlivých příčkách je dosaženo spirituálního vzestupu. V této souvislosti je pozoruhodné, že i na současném Facebooku lze najít ilustrace, které zpodobňují tuto veřejnosti nepříliš známou skutečnost. Autorkou je grafická designérka, která si říká Geniemae Chen, a pochází z Rijádu v Saúdské Arábii.

Obr 2 Pyramidy lze považovat za trojici žebříků vedoucích ke sjednocení. Systém trojice staveb přirovnáváme k symbolu lékařství, Aeskulapově holi, tedy ke dvěma sinusoidám obtáčejícím přímou středovou osu. Levý žebřík je střežen negativním Sethem, pravý žebřík pozitivním Hórem. Ďábel Seth je asociován s Dolním Egyptem (a tedy s Cheopsem), bůh Horus s Horním Egyptem (s Menkaurem). Cílem je vzestup Hórova oka na křídlech Thotha po střední ose (Chefren) směrem ke sjednocení a „vyléčení“ fragmentárnosti Oka, které vidíme na vrcholku střední osy v trojúhelníku. V nejvyšším bodě střední osy dochází ke smíření věčných protivníků Hóra a Setha, což popisuje desátá hodina posvátné Knihy Bran. Designérka vytvořila ilustraci na základě staroegyptského textu z pyramidy Pepiho I. v lokalitě Sakkáry. Jeho znění: „Když Osiris vstupuje na nebesa, jeho levá strana náleží Sethovi a pravá Hórovi. Když Pepi vstupuje na nebesa, dej mu žebřík Setha a dej mu žebřík Hóra. Hórovo oko se vznese vzhůru na křídlech Thotha. Názorně viz video (3 min.) Skrytá pravda o pyramidách v Gíze (Zdroj obrázku – Facebook, autor: Geniemae Chen)
Jak ale konkrétně probíhala spirituální praxe, realizovaná v blízkosti nebo uvnitř pyramid? Od těchto dob, kdy pyramidy byly využívány prakticky, nás dělí několik tisíciletí. Z toho důvodu je mnoho informací nenávratně ztraceno, anebo jsou k dispozici jenom v útržkovité formě, a proto o konkrétní podobě těchto rituálů mnoho nevíme. Je však možné sestavit alespoň přibližný obrázek. Hlavním cílem pyramid pravděpodobně bylo dostat pod kontrolu proces vzestupu, reinkarnačního cyklu a následného vstupu na Nebesa. V tomto průběhu hrály významnou roli techniky mumifikování, a s tím související magické postupy či používání magických formulí. Mnoha výzkumníky byla podrobně dokumentovaná největší Cheopsova pyramida, a proto je z dostupných ilustrací možné leccos odvodit.
Levý žebřík Cheops (Seth)
Mnozí badatelé dávají do souvislosti centrální schéma kabaly, tedy sefirotický Strom života, a Cheopsovu pyramidu [9]. Velká pyramida by se tak dala připodobnit k holografickému modelu univerza, v níž každá její úroveň na vertikální ose odpovídá jedné sefirotě, tedy konkrétní vibrační frekvenci úrovně makro- i mikrokosmu.
Na vertikální ose osmistěnné Cheopsovy pyramidy bychom tedy měli najít osm center (každé lze přiřadit k jedné z jejích osmi stran), analogicky jako osm čaker na páteři lidského těla. Se svou osmipočetní strukturou je pyramida analogická k lidskému tělu, které je rovněž osmipočetní. Následující ilustrace ukazuje vnitřní strukturu (matrici) Cheopsovy pyramidy, zobrazenou jako síť bodů na průřezu stavby, jak ji odkryl egyptský bůh Amon-Re. Vertikální osu můžeme dělit na sedm částí, plus osmé centrum mimo konstrukci nad vrcholkem. Královnina komora se totiž nachází ve výšce jedné sedminy nad základnou (21,2 metru), a králova komora o další sedminu výše (43 metrů nad základnou). Celková výška pyramidy činí 148 metrů. Rozdělíme-li tedy vertikální osu Cheopse na tyto sedminy, dostaneme následující obrázek:

Obr. 3 Egyptský bůh Amon-Re odkryl tuto vnitřní strukturu (matrici) Cheopsovy pyramidy, která je zobrazena jako síť bodů na severo-jižním průřezu stavby.
Spodní hieroglyf ve tvaru kruhu se čtvercem uvnitř v matrici definuje umístění 42 bohů – poradců Osirise při soudu duše (úrovně 13, 14 a 15). Tuto oblast v matrici, na ilustraci zvýrazněnou modrými body, vyznačil Amon-Re. Probíhá zde vážení srdce Osirisova soudu, na nějž dohlíží 42 poradců – součtem bodů v úrovních 13 plus 14 plus 15 dostaneme právě počet 42 soudců. Podle egyptských náboženských textů zazněla na počátku procesu tato formule: „Modlíme se k Osirisovi a jeho radám Bohů – PAUT – o seslání odpuštění a požehnání do duše krále – faraona pro budoucí inkarnaci do lidské bytosti.“
Podle egyptského náboženství je u soudu přítomna příšera s hlavou krokodýla a zadkem hrocha, která pohltí každého, kdo příliš hřešil, a proto neprojde zkouškou vážení. Uspěje-li duše v soudu, dostane se do vyšších úrovní, k vyšším bodům označeným hieroglyfy na vertikální ose. Podle Egypťanů průchod pyramidou zaručoval faraonovi spokojený posmrtný život. Jednou z hlavních funkcí pyramid je vyvažování – celý proces tak probíhá jako vzestup individuální duše (átman) směrem k vrcholku pyramidy, a od vážení srdce Osirisova soudu až po vyšší úrovně se až do finálního osmého bodu odehrává stále jemnější vyvažování.
Společenstvo božstev PAUT
Co však přesněji chápat pod pojmem PAUT – tedy společenství Bohů, k nimž zaznívá modlitba na počátku? Na vertikální ose Cheopsovy pyramidy (obr. 3) jsou tato čtyři písmena zobrazena jako čtyři hieroglyfy egyptské abecedy. První písmeno P, které vidíme na samotném vrcholku pyramidy, je v egyptské abecedě znázorněno jako čtverec, který symbolizuje domov, sídlo, stolec. Druhé písmeno A je považováno za prvotní, počáteční znak ALFA, a v egyptské abecedě je zobrazeno jako pták orlosup (angl. vulture). Tento pták je asociován s Horním Egyptem (yang), a bílá koruna Horního Egypta je provedena ve tvaru tohoto zvířete. Třetí písmeno U je závěrečným znakem OMEGA, v egyptské abecedě je provedeno v podobě kuřete; jinde se lze setkat s písmenem U jakožto spirálovým hadem, který je asociován s Dolním Egyptem (yin), a červená koruna Dolního Egypta je provedena ve tvaru této spirály. Tyto dva hieroglyfy, písmena A – U tedy lze označit za škálu yang-yin [10], za spektrální prostor mezi ALFA a OMEGA, mezi počátkem a koncem, Horním a Dolním Egyptem. Rozprostírá se zde frekvenční stupnice jednotlivých čaker. Slovo PAUT pak uzavírá písmeno T, které je v egyptské abecedě vyjádřené jako hieroglyf bochníku chleba.
Celá tato škála PAUT je pak Douglassem A. Whitem připodobněna ke krajíci chleba, a označení PAUT tak podle něj symbolizuje materii, jídlo, svět, život, či také osm konstrukčních sefirot. Dvojice písmen P a T v hebrejštině znamenají chléb, a lze tak shledat jazykovou podobnost označení PAUT s německým slovem BROT, či anglickým BREAD. Dva zakulacené svorníky na krajích (písmena P – T) podle Whitea uvnitř této škály uzavírají energii čaker. V knize The Senet Tarot of ancient Egypt [11] autor uvádí ilustraci, která to celé názorně zpodobňuje:

Obr. 4 Vertikální osu Cheopsovy pyramidy lze zobrazit tímto schématem. Vlevo vidíme škálu PAUT – dva zakulacené svorníky na krajích (písmena P – T) uvnitř drží uvnitř energii čaker. Vpravo pak hieroglyf vah Osirisova soudu. (Kredit: Douglass A. White)
PAUT je společenstvím bohů, k němuž se Egypťané modlí na počátku procesu v Cheopsově pyramidě. Počet těchto božstev se v různých zdrojích liší, avšak podle pramenů z Hermopole jich je osm – jedná se tedy o hermopolskou osmičku božstev ogdoad. Podle jiného zdroje z Heliopole je těchto božstev devět, tedy heliopolská ennead. V obou případech můžeme tuto osmičku či devítku božstev zakreslit do sefirotického stromu kabaly.
Kombinování sefirot obou stromů (Cheops-Menkaure)
Jednotlivá božstva PAUT, osm trigramů, osm center, zakreslíme do sefirotického stromu, který se dá označit za holografický vibrační model univerza – podle učení kabaly je každá sefira holografickým zástupcem ostatních. Kompletní strom sestává ze trojice sefirot nebeských na vrcholku (Keter, Chochma, Bina), které v čínském systému odpovídají trojici tao, yin a yang. Pod nimi figuruje osm sefirot konstrukčních, které odpovídají osmi čínským trigramům, či společenství osmi božstev PAUT. Strom je složen z 10 sefirot, definovaných jako „průlivy Božího působení na vesmír.“ Mezi těmito deseti sefirotami vede celkem 22 cest, které odpovídají 22 písmenům hebrejské abecedy. Sečteme-li počet sefirot a počet cest mezi nimi – tedy 10 plus 22 – dostaneme číslo 32. Z předcházejících textů o pyramidách již víme, že číslo 32 je vyjádřením polovičního počtu, zatímco kompletním číslem celistvosti je 64 [12]. Z toho důvodu lze Cheopsovu pyramidu považovat za jednu polovinu celého systému, tedy za jeden sefirotický strom (yin), k němuž náleží druhý zrcadlový protějšek (yang). Touto druhou polovinou je tedy druhý sefirotický strom Menkaura, který s Cheopsem vytváří dialektickou dvojici yang-yin protikladů. Zatímco tedy Menkaure dodává osm yang kombinací, analogicky tak Cheops poskytuje osm yin kombinací.
Cheopsova pyramida je dobře dokumentovaná díky intenzivnímu výzkumu, zatímco Menkaurova stojí z nepochopitelných důvodů na okraji zájmu badatelů – někdy to může působit dokonce tak, že v Gíze stojí jenom pyramida Cheopsova, a zbývající dvě jsou zde jenom „na okrasu.“ Můžeme předpokládat, že na vertikální ose Menkaura najdeme stejnou škálu PAUT, jako u Cheopse. Obrázek zpodobňující funkci soustavy všech tří staveb by v tom případě vypadal takto:



Smíření Hóra a Setha
Přenesme se však z vnitřku pyramid od dvojice sefirotických stromů a vraťme se k pohledu na tyto stavby zvnějšku. Trojice pyramid v Gíze by se dala nazvat jedním obrovským vyvažovatelem a stabilizátorem, který připomíná princip běžných kuchyňských vah – tedy dva protiklady na krajích (Cheops a Menkaure), a střední prvek rovnováhy uprostřed (Chefren).
V závěru článku Kombinatorika pyramid v Knize Amduat [15] jsme uvedli předpoklad, že trojice staveb stojí na Fibonacciho spirále. Připomeňme že každý následující bod Fibonacciho řady vzniká součtem předcházejících bodů, v pořadí 0 – 1 – 1 – 2 – 3 – 5 – 8 – 13 – 21 – 34 – 55…, a tak dále. Jednotlivé stavby jsme přiřadili k bodům 3, 5 a 8 v této posloupnosti, konkrétně Menkaure: 3, Chefren: 5 a Cheops: 8. Tato klasifikace by odpovídala poměru velikostí všech tří pyramid, protože zde vidíme jednu menší (Menkaure – bod číslo 3), druhou větší (Chefren – bod číslo 5), a třetí největší (Cheops – bod číslo 8). Stejně tak by toto roztřídění odpovídalo skutečnosti, že součtem objemů Menkaura a Chefrena dostáváme přibližný objem Cheopse, což se početně dá zdůvodnit součtem 3 + 5 = 8 [16]. Trojice pyramid by se tak dala přiřadit k těmto číslům, anebo k jiné libovolné trojici po sobě následujících čísel Fibonacciho řady.



Obr. 9 Pyramidy zařazené k bodům 3 (Menkaure), 5 (Chefren), 8 (Cheops) na Fibonacciho spirále (vpravo).
Je tedy potřeba smířit oba protiklady, reprezentované čísly 3 a 8, protiklady Hóra a Setha, yin a yang, Horní a Dolní Egypt, Menkaure a Cheops. Toto smíření obou rivalů zpodobňuje desátá hodina posvátné Knihy bran. Četné egyptské mýty popisují toto smíření jako sexuální spojení, tedy sloučení prvků yin a yang, díky němuž adept mystické školy Hórova oka následně vstupuje na Nebesa. V případě Hóra a Setha se jedná o spojení dvou jedinců stejného pohlaví, a proto je tento mýtus zmiňován také v konotacích týkajících se homosexuality [17].

Trojici pyramid jsme přirovnali k číslům 8, 5 a 3 na Fibonacciho spirále. Pokud vydělíme čísla 8 a 5 (úsek Cheops-Chefren), dostaneme poměr Fí = 1,6. Vydělíme-li čísla 5 a 3 (úsek Chefren-Menkaure), dostaneme poměr Fí = 1,666. Rozdíl mezi oběma poměry tedy činí 0,0666, a může být také vysvětlením, proč mezi Chefrenem a Menkaurem shledáváme odchylku téměř 12 stupňů od přímé linie [18].
Následující úvahu uvádíme pouze pro inspiraci. Podle tohoto náhledu bylo cílem mystické praxe pyramid vyrovnat odchylku ve Fibonacciho řadě spirituálním vzestupem. Tedy vyřešit věčný rozpor mezi dialektickými protiklady yin a yang, mezi lunárním a solárním okem, které bylo vinou zakřivení Fibonacciho spirály „ztraceno“, a musí být znovu nalezeno. Kvůli této odchylce ve Fibonacciho spirále již lunární oko (yin) „nevidí“ v rovné přímce ono solární (yang). Cílem je tedy vzestupem onu odchylku vyrovnat, aby se lunární oko (Cheops) ocitlo v přímé linii se solárním (Menkaure). Lunární oko tak spatří solární, a oba protiklady dosáhnou dokonalého harmonického vybalancování a porozumění.

V případě sexuálního spojení muže a ženy je třetím vznikajícím prvkem dítě (střední prvek neutro), v případě Hóra a Setha je pak podle egyptské mytologie výsledkem sjednocení solární kotouč, či také třetí oko (rovněž střední prvek neutro). Toto třetí oko nad obočím je v indické terminologii nazvané jako aďžna čakra, a je spjato s mystickými schopnostmi a nárůstem psychické síly, již Egypťané označovali jako Fí. Vyrovnání odchylky ve Fibonacciho řadě tedy není možné dosáhnout jinak, než změněným stavem vědomí při vzestupu Fí, které přináší smírné vyřešení a pochopení tohoto rozumem nepostižitelného paradoxního rozporu mezi protiklady.


Tabulka 1 Zařazení jednotlivých prvků do systému hetero-neutro-homo
Autor uvítá ohlasy k tématu na e-mail: michalcerny.media@seznam.cz
Časopis !Argument se drží otevřené redakční politiky – články našich autorů tak nemusejí vyjadřovat názory redakce a jsou publikovány v rámci umožnění co nejotevřenější veřejné debaty.
Stáhnout celý článek ve formátu PDF: Smíření Hóra a Setha prostřednictvím kombinatoriky pyramid
Download the article in English translation (PDF): Reconciliation of Horus and Seth through the combinatorics of pyramids
Psali jsme:
Překvapivá zjištění o pyramidách v Gíze (1. část)
Překvapivá zjištění o pyramidách v Gíze (2. část)
Překvapivá zjištění o pyramidách v Gíze (3. část)
Čtvrtý text k tématu: Nečekané závěry o egyptských pyramidách
Pátý text k tématu: Skrytá pravda o pyramidách v Káhiře
Šestý text k tématu: Dosud nepublikované informace o pyramidách v Káhiře
Rozhovor: Pátrání po skrytém smyslu egyptských pyramid
Web k tématu: http://giza64.euweb.cz
Video Skrytá pravda o pyramidách v Gíze (3 min.)
Dokumentární film Co vidí Oko Boha Hóra (13 min.)
Documentary film What the Eye of Horus sees (13 min., English subtitles)
Documentary film Why do we see a pyramid with a God’s eye on the American dollar bill? (5 min., English subtitles)

Poznámky a literatura:
[1] Greene, Brian: Elegantní vesmír: superstruny, skryté rozměry a hledání finální teorie. Praha, Mladá Fronta, 2001
[2] Halevi, Z’ev ben Shimon: Psychologie a kabala. Praha, Volvox Globator, 2005
[3] Blake, Anthony George Edward: Inteligentní enneagram. Praha, Malvern, 2016
[4] Kap. Filosofické a přírodovědné základy čínské medicíny (str. 13-110) In: Růžička, Radomír: Mikrosystémy akupunktury z hlediska současného poznání. Nakl. Poznání, Olomouc, 2002
[5] Facebook: „Khafre Research Project SAR Technology“
Dostupné on-line: https://www.facebook.com/KhafreResearchProjectSARTechnology/
Pozn.: Biondi a Malanga nalezli pod střední pyramidou celkem osm těchto válcovitých struktur. Nezávislý badatel Andrew Collins tuto skutečnost dává do souvislosti s egyptskou osmičkou božstev ogdoad.
Dostupné on-line: https://www.researchgate.net/publication/390267683_What_Really_Lies_Beneath_the_Pyramids
[6] Pozn.: Informaci o pravém účelu pyramid – kterým je sjednocení Hórova oka – zná jenom úzká elita zasvěcených, a širší veřejnosti je zřejmě systematicky zatajována. Skutečný smysl těchto staveb je kamuflován tvrzením, že se jedná o hrobky faraonů. Netvrdíme, že to je zcela chybně. Je však možné nalézt přesnější odpověď.
[7] Dokumentární film „Why do we see a pyramid with a God’s eye on the American dollar bill?“ (5 min.), Český Rozvid, 2024
Dostupné on-line: https://www.youtube.com/watch?v=za_LGH23fEY
[8] viz http://giza64.euweb.cz, web „Pyramids of Giza as a combinatorial system”
Pozn.: Demonstrační aplikace GIZA.SWF a GIZA64.SWF jsou na tomto webu uloženy ve flash formátu SWF. Společnost Adobe ukončila podporu Flash playeru, proto je možné program přehrát v bezplatné náhradě, nástroji RUFFLE: https://ruffle.rs/#downloads (Použijte prosím desktopovou verzi přehrávače. Soubor se musí jmenovat GIZA.SWF, resp. GIZA64.SWF)
[9] Dostupné on-line: https://jesusweddingthebook.wordpress.com/2013/04/20/was-the-great-pyramid-kabbalas-tree-of-life/
Pozn.: Podle tohoto zdroje komory v Cheopsově pyramidě korespondují se sefirotami kabalistického stromu Života. Konkrétně podzemní pohřební komora odpovídá sefirotě Malchut, královnina komora koresponduje s Jesod, králova komora je Tiferet, vrcholek pyramidy je Keter. Vertikální osa Cheopse je tedy podle tohoto náhledu spektrální škálou sefirot od první po desátou.
[10] Pozn.: Ve frekvenční škále mezi prvním písmenem A a posledním U lze vidět paralelu s mystickým zvukem ÓM (AUM), který podle jógy vydává harmonie vesmíru.
[11] White, Douglass A.: The Senet Tarot of ancient Egypt. Part I (str. 213); Delta Point Educational Technologies, 2011
[12] Pozn.: Jednotlivec má 32 zubů, z toho důvodu si k sobě v dospělosti hledá druhou polovinu opačného pohlaví, aby dosáhl počtu 64 a tím celistvosti.
[13] Budge, Wallis E. A.: Books on Egypt and Chaldea, vol. II, Egyptian Magic (str. 58, str. 178); Kegan Paul, Trench, Trubner & Co., Londýn, 1901
[14] Internet Archive: Greek Papyri in the British Museum
Dostupné on-line: https://archive.org/details/greekpapyriinbri01brit
[15] Černý, Michal: Kombinatorika pyramid v Knize Amduat; In: Eniologie člověka, č. 45; Břeclav, Sovenio, 2025
Dostupné on-line: https://casopisargument.cz/62162 (pod názvem „Skrytá pravda o pyramidách v Káhiře“)
[16] Pozn.: Objemy všech tří pyramid: Cheops: 2,592 mil. m3, Chefren: 2,211 mil. m3, Menkaure: 0,235 mil. m3. Součet objemů Menkaura a Chefrena činí 2,446 mil. m3, tedy přibližně objem Cheopse (2,592 mil. m3).
[17] Mýtus o smíření Hóra a Setha je plný sexuální symboliky, například v těchto příbězích Seth znásilňuje Hóra. S bohem Hórem je spjato lunární oko, které rozsekal Seth. Solární oko je asociováno s Hórem nebo se slunečním bohem Re. Solární oko bývá připodobněno také k děloze. Třetí oko je pak spojeno s bohem Re.
[18] Jelitto, Hans: Planetary Correlation of the Pyramids at Giza and Teotihuacan (str. 1); Hamburg, 2022
Dostupné on-line: https://www.researchgate.net/publication/359688325_Planetary_Correlation_of_the_Pyramids_at_Giza_and_Teotihuacan_-_P5_Program_Description
Pozn.: V předcházejících textech jsme nepřesně uvedli, že tato odchylka mezi Chefrenem a Menkaurem činí téměř šest stupňů. To je však odchylka mezi Cheopsem a Menkaurem, zatímco mezi Chefrenem a Menkaurem je její hodnota dvojnásobná, tedy téměř 12 stupňů, přesněji 11° 27′ 39″.
[19] Pozn.: Fibonacciho řada je asociována s protivníkem Boha, tedy s Ďáblem. Tato spirála sice propůjčuje světu „ďábelskou“ eleganci, zároveň je však pastí, jakýmsi vírem, který do sebe vtahuje vše směrem ke konečnému zániku. Můžeme se s ní setkat například v ulitách hlemýžďů, ve tvaru šišek stromů, či květů rostlin. Její ďábelská elegance je ovšem zároveň léčka, do níž je vše uzavřeno, a z níž nelze uniknout. Například otáčející se vodní vír, tornádo, nebo dvě spirálová ramena galaxie jsou vtahována do středu extrémním yin elementem, tedy prvkem „homo“. Zajímavé je, že právě ze „satanského“ čísla 666 lze odvodit číslo Fí, které vyjadřuje Fibonacciho řadu (Fí = 1,618). Konkrétně konstantu zlatého řezu Fí vypočítáme jako sinus úhlu 666 stupňů, násobený číslem -2. Podle naší úvahy tedy pyramidy slouží k vyrovnání odchylky ve Fibonacciho řadě, a k překonání této „satanské pasti“, což je nezbytné pro vysvobození z reality a vstup na Nebesa.
