Jak se vyvíjí spolupráce Číny a Ázerbájdžánu v projektu Pásmo a stezka?

Ázerbájdžán je jedním z prvních a nejaktivnějších respondentů a účastníků Čínou navrhované iniciativy Pásmo a stezka (BRI) a aktivně se zapojil do celé řady investic a projektů.

Ázerbájdžán se těší na prohloubení mnohostranné spolupráce s Čínou v oblastech, jako je hospodářství, obchod, investice, zelená energie, meziregionální spolupráce, kulturní výměny, cestovní ruch a změna klimatu.

„Význam BRI přesahuje rámec ekonomiky a obchodu; slouží jako platforma pro výměnu mezi různými zeměmi a civilizacemi. Od svého návrhu iniciativa aktivně podporuje spolupráci mezi zeměmi a usnadňuje regionální spolupráci,“ uvedl v rozhovoru pro čínské nacionalistické noviny Global Times velvyslanec Ázerbájdžánu v Číně Bunjad Husejnov.

Čína je lídrem v oblasti větrné a solární energie a elektromobilů, díky tomu čínská společnost BYD úspěšně vyhrála výběrové řízení a podepsala dohodu o založení společného podniku a zřízení výrobní linky na výrobu elektrických autobusů v Ázerbájdžánu. Čínské společnosti se zde navíc aktivně podílejí na investicích a výstavbě fotovoltaických elektráren.

Dále je Ázerbájdžán plně připraven rozvíjet hospodářské a obchodní vztahy s Čínou bez stanovení jakéhokoli stropu či omezení z hlediska rozsahu, přičemž spolupráce se bude týkat mnoha oblastí včetně obchodu, technologií, digitalizace, zemědělství a logistiky.

Na dotaz novin Global Times, jak hodnotí Husejnov úspěchy spolupráce mezi oběma zeměmi, pokud jde o nákladní vlaky Čína-Evropa, odvětil následující: „Vzhledem k probíhajícím geopolitickým konfliktům ve světě roste význam transkaspického mezinárodního dopravního koridoru, známého také jako Střední koridor. Střední koridor je nyní považován za jednu z nejbezpečnějších a nejefektivnějších přeshraničních železničních dopravních tras. S tím, jak čínská vláda postupuje v procesu podpory vysoce kvalitní společné výstavby BRI, se podpora Středního koridoru stala jedním z významných opatření na programu. V současné době několik regionálních zemí včetně Kazachstánu, Turkmenistánu, Uzbekistánu, Gruzie, Turecka a Ázerbájdžánu diskutuje o tom, jak zvýšit efektivitu regionální železniční dopravy.“

Prostřednictvím bezpečného, levného a efektivního železničního dopravního koridoru lze do Evropy přepravovat zboží vyrobené v Číně a zároveň usnadnit vstup evropského zboží na čínský trh. Kromě toho je dále zdůrazněna úloha Ázerbájdžánu jako důležitého článku železničního dopravního uzlu spojujícího Východ a Západ.

 

Psali jsme:

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.