Německo chce vlastní terminál pro dovoz LNG

Bude to lepší pro energetickou bezpečnost, životní prostředí a také pro prezidenta Donalda Trumpa.

Německo nakonec chce mít vlastní terminál pro dovoz kapalného plynu. Bude to lepší pro energetickou bezpečnost a prostředí. A také by to mohlo být lepší pro USA a Donalda Trumpa, napsal pro německý deník Handelsblatt článek Klause Stratmanna.

V oblasti LNG prý Německo zaostává. Nemá ani jeden terminál pro LNG, i když jich je docela dost jinde: čtyři ve Francii, šest ve Velké Británii, sedm ve Španělsku a po jednom potom v Řecku, Nizozemsku, Portugalsku, Belgii, Polsku a Litvě.  Brzy by se to mělo změnit. Německo by mělo mít vlastní LNG terminál ve Šlesvicku-Holštýnsku.

Federální vládě by to pomohlo ve vyvrácení kritiky Donalda Trumpa o tom, že Německo je závislé na Rusku a dobrovolně blokuje svoje dovozy plynu z USA. Americký prezident kritizoval také plynovod Severní proud 2. Spor je přitom nejen obchodní, ale také geopolitický.

Zdá se, že německá veřejnost Trumpovu argumentaci prohlédla. Výzkum veřejného mínění ukazuje, že 2/3 jsou pro dokončení plynovodu Severní proud 2 a 92 % si myslí, že motivací Trumpa je obchod.

Ovšem Trump dal jasně najevo, že chce od Německa zlepšení, tj. zvýšení dovozů LNG z USA. Podobně jako to udělalo v posledních letech Polsko. Jako součást rozhovorů mezi USA a EU o obchodě téma zaznělo jasně – zlepšení přístupu na evropský trh pro LNG. A německá vláda si myslí, že to není špatná věc. Ministr ekonomiky Peter Altmaier trvá na tom, že vláda není proti dovozům LNG do Německa. Pokud bude mít americký LNG konkurenceschopné ceny, pak je to pro Německo v pořádku.

Takže problémem není politika. Problémem je logistika. Německo roky dováželo zemní plyn pomocí plynovodů z Ruska, Norska a Nizozemska. Cena LNG je vysoká. A Německo nemá terminály k jeho dovozu.  Výši ceny LNG pak určuje chemická úprava plynu. LNG má ale poměrně širokou paletu využití.

Z hlediska flexibility dopravy je LNG bezkonkurenční. Může být dopraven tankery po celém světě. Umožňuje tak diverzifikaci dodávek a posiluje energetickou bezpečnost. Z hlediska ekologie je dopad také pozitivní, protože tankery mají menší emise při přepravě, kde se také využívá LNG.

V Německu tak o nový terminál pro LNG soutěží hned několik přístavů. Zdá se, že největší šance má Brunsbüttel nedaleko od Hamburgu.  O projekt se má starat konsorcium – nizozemská firma Gasunie, německá firma Oiltanking GmbH a nizozemská společnost Vopak. Všechny ale odmítly věc komentovat.

Investice do LNG terminálu by měla sahat k 450 milionům euro, píše článek dále. Federální fondy by měly nabídnout start-up finance a také vláda státu Šlesvicko-Holštýnsko je ochotna pomoci finančně.

Ovšem veřejnost očekává, že terminál bude finančně uskutečnitelný. Firma German LNG Terminal je ale optimistická. Pokud všechno půjde, jak by mělo, bude mít Německo od roku 2022 LNG plyn přes terminál v přístavu Brunsbüttel.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.