Zpoždění v dodavatelských řetězcích ovlivňují výrobu po celém světě

Podle odborníků na kontejnerovou dopravu nejsou v celosvětovém kontejnerovém průmyslu žádné známky rychlého řešení a v předvánočním období by mohly vést k nedostatku zboží.

Epidemie Covid-19 v provincii Guangdong na jihu Číny způsobila akutní přetížení přístavů v regionu. V důsledku toho dochází ke zpoždění dodávek, což zvyšuje napětí v globálních dodavatelských řetězcích.

Problémy v Guangdongu jsou jen posledním z řady vážných neúspěchů tohoto odvětví. Lodní společnosti se potýkají s dramatickými výkyvy v poptávce vyvolanými pandemií a také s důsledky nedávného zablokování Suezského průplavu. Globální povaha odvětví a nedostatek volných kapacit v něm znamená, že problémy v jednom regionu mohou mít dopad na celý svět po dobu několika měsíců.

Pandemie přispěla k nedostatku kontejnerů

Společnost Hapag-Lloyd výrazně investuje do své kontejnerové výbavy: po velké dubnové objednávce 150 000 TEU kontejnerů objednala přepravní společnost koncem května dalších 60 000 TEU standardních kontejnerů (1 TEU je ekvivalentem jednoho 20stopého kontejneru). Společnost Hapag-Lloyd tak reaguje na přetrvávající celosvětový nedostatek zařízení a bude moci svým zákazníkům poskytovat lepší služby.

Rozšíření o další kontejnery bylo vyvoláno jejich masivním nedostatkem v průběhu pandemie. Od srpna 2020 poptávka po přepravě výrazně převyšovala nabídku. K tomuto nečekanému boomu významně přispěly lockdowny: mnoho lidí pracovalo z domova a utrácelo méně peněz za cestování a služby. Místo toho investovali do nového nábytku, výrobků pro kutily, elektroniky a sportovního vybavení.

Kromě nárůstu poptávky se na nedostatku kontejnerů v současné době podílí několik dalších faktorů, mezi něž patří: přetížení přístavů, zpoždění plaveb, výrazná nerovnováha ve využití kapacity lodí (např. při vývozu z Asie) a zpoždění vnitrozemské přepravy. V důsledku toho jsou kontejnery vázány v tranzitu po mnohem delší dobu, což zase znamená, že lodní společnosti potřebují více kontejnerů, aby přepravily stejný objem při stejném počtu plaveb.

Problémy budou přetrvávat, ale protekcionismus není řešením

Síla spotřebitelské poptávky po průmyslovém zboží a nepředvídatelnost minulého roku způsobily, že dodavatelské řetězce jsou nyní pod větším tlakem než kdykoli předtím v této pandemii, protože zajištění potřebných vstupů se v mnoha odvětvích stává stále větším problémem a po celém světě jsou stále oznamována zpoždění a dočasná uzavření továren.

Zpoždění v dodavatelských řetězcích, která ovlivňují výrobu po celém světě, budou způsobovat problémy i v následujících měsících, protože výrobci se budou snažit dát dohromady komponenty potřebné pro své výrobní linky. Ačkoli pro některé bude prvotní reakcí hledání možností přesunu výroby a zvyšování protekcionismu, řešení globálního problému bude muset probíhat v celosvětovém měřítku. Protekcionistická opatření tento problém pouze zkomplikují.

Psali jsme:

 

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.