Lex Dukovany – velké vítězství?

Josef Buřič píše o tom, proč je nově přijatý lex Dukovany ve skutečnosti Pyrrhovým vítězstvím.

Za nové, doslova epochální, vítězství považuje česká politická opozice návrh zákona, kterým se vylučují někteří dodavatelé ze soutěže o výstavbu nového dukovanského bloku – lex Dukovany. Zejména předseda ODS se chlubil, že vyhnal Rusy z této soutěže. Jak krátkozraké…

Podle něho se nemohou soutěže o výstavbu zúčastnit země, které nepřijaly mezinárodní dohodu o vládních zakázkách. Tato dohoda podepsaná zeměmi EU a dalšími rozvinutými zeměmi – Spojenými státy, Japonskem, Kanadou, ale třeba také Panamou, Moldavskem či Ukrajinou – říká, že se soutěže nemohou zúčastnit firmy, kterým bylo prokázáno úplatkářství nebo mluví o využívání elektronických dražeb apod. Ano, některé tyto země jsou opravdu vzorem transparentnosti. To jen, abychom si udělali obrázek o této dohodě.

Účastníky dohody nejsou ani Rusko, ani Čína – a tak se podařilo dosáhnout onoho vítězství.

Z historie známe různá vítězství. Jedno z nejznámějších je prý Pyrrhovo. A možná, že se těšíme právě takovému vítězství.

O soutěži na dostavbu Dukovan se dosud diskutuje především v politické rovině. Jeden dodavatel se nám líbí a druhý se nám nelíbí. A nevíme, jak to veřejnosti sdělit, aby to vypadalo, že vlastně nikoho nevylučujeme. Dnes máme řešení – ten zákon nám to neumožňuje. Vždyť jsme přece právní stát…

Jen málo zaznívají hlasy o samotné technické podstatě takové výstavby, o technických parametrech. Nejvíce se mluví o bezpečnosti, ale tu si drtivá většina vykládá tak, že jde o to nepustit do tendru o Dukovany jak ruské, tak čínské firmy.

Bohužel jen ojedinělé jsou hlasy lidí z oboru, který dnes říkají – tendr na Dukovany tímto skončil. Ta elektrárna postavena za takových podmínek nebude. Dokonce nikdy nebude. Docela realisticky to dokládají tím, že zbylí účastníci prostě nejsou schopni tento blok dodat v rozumné době. Korejská nabídka se opírá o licenci Westinghouse a proč by ji měl poskytnout, když je sám v tendru?

Francouzská  EDF není schopna dokončit výstavbu bloku ve Flamanville, kde je zpoždění nejméně osm let a cena je někde v nedohlednu. Také americký Westinghouse začal doma výstavbu 4 bloků. Z nich dva údajně zcela zastavil a zařízení rozprodává a zbývající dva si dostavuje sám investor s jeho pomocí.

Jediný, kdo má velké zkušenosti se stavbou velkých jaderných bloků generace III+ je Rosatom, který v současnosti staví jak doma, tak i ve více zemích – namátkou Finsko, Maďarsko, Turecko, Indie atd. Jím dodávané bloky mají za sebou mnoho let bezporuchového provozu – a tedy právě tím demonstrují bezpečnost jejich provozování.

Ještě hůře je pak na tom ono fantazírování o malých modulárních reaktorech, které prý budeme moci postavit jako teplárnu skoro u každého většího města. Vládní zmocněnec před rokem sliboval, že jejich sériová výroba se rozběhne nejpozději kolem roku 2025. Dnes se tvrdí, že po roce 2030 a do operačního provozu budou moci jít kolem roku 2040. Pokud vůbec.

Právě toto jsou důvody pro obavy, že v těchto podmínkách se dá téměř s jistotou předpokládat, že tento zákon zaručuje, že k reálnému zahájení výstavby Dukovan nedojde. Tím spíše, pokud by se zde objevila po volbách nová vláda. Ta by určitě chtěla přezkoumat všechno, co se zde až dosud učinilo. Na řadu přijde i zkoumání, zda dosud provedené práce jsou správné atd. A to je samozřejmě další odklad.

Kromě toho (a také bych to nepodceňoval) je tu další faktor. Je velmi pravděpodobné, že po volbách v Německu by se mohla ve vládě ocitnout Strana zelených – a ti mohou začít vyjadřovat své obavy z rozvoje jaderných elektráren v ČR. A možná, že by tomu nová vláda mohla chtít naslouchat.

Ve hře je ještě jeden moment. Nevím už, odkud se to vzalo. Totiž myšlenka, že se vláda dohodne na pevné ceně a za tu ten blok investor ČEZ postaví. Pokud bude dražší, pak to ČEZ zaplatí ze svého.

Nerozumím té logice. Když ten blok bude stát více, pak ČEZ sáhne někam do kapsáře, kde má schované miliardy a z těch to zaplatí? Z peněz, o kterých dosud nic nevíme? Nebo snad objeví nějaký zlatý poklad? A nás občanů, kteří z velké části ČEZ vlastníme, se to vůbec nedotkne? Tak se tomu má rozumět?

Má vůbec ten, kdo tohle vykládá, rozum? Přece když ČEZ utrpí ztrátu, tak to bude muset zaplatit ze svého zisku, tedy z dividend, které normálně plynou do státního rozpočtu. To není ztráta pro všechny, když tyto peníze nebudou odvedeny do státního rozpočtu?

Kdyby to náhodou bylo ještě více, pak svoji ztrátu bude muset ČEZ krýt zvýšením cen. Jiná cesta přece není. Tak jako tak, vyšší náklady zaplatí občan, resp. spotřebitel energie.

Opravdu si ani neumím moc představit, jak v současné situaci, prudce rostoucích cen všech materiálů – oceli atd. někdo zodpovědný na straně investora může přistoupit na podmínku pevné ceny výstavby na období deseti let. To je podle mě „science fiction“.

Chápu, že tato úvaha o zaplacení ztrát z výstavby nového bloku z ČEZ, je hezký píár. Ale s realitou to přece nemá vůbec nic společného.

Po schválení lex Dukovany někde možná slaví velké vítězství. Jen aby to nakonec nebylo úplně jinak…

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.