Po pobaltských státech a České republice je Itálie další evropskou zemí, která se k Číně obrací zády.
Když se tehdejší italský premiér Giuseppe Conte v roce 2019 přihlásil k čínské iniciativě Pásmo a cesta (BRI – Belt and Road Initiative), Itálie byla jedinou zemí G7, která se stala jejím členem.
Nyní však Itálie pravděpodobně oficiálně „Novou hedvábnou stezku“ opustí. Nedávno to oznámili premiérka Giorgia Meloniová a ministr obrany. Konečné rozhodnutí má padnout v prosinci.
Odstoupení neznamená, že projekt Hedvábné stezky ztroskotal, ale škody na image země jsou velké. Je totiž známkou stále rostoucího skepticismu vůči Číně na Západě.
Meloniová zaujala jasný postoj již loni v prosinci, kdy označila přistoupení své země za „velkou chybu“. K tomu se přidal více či méně nenápadný tlak ze strany USA. Již v květnu Meloniová tento krok aliančnímu partnerovi oznámila a koncem července se ve Washingtonu setkala s Joem Bidenem, načež se vystoupením opět zabývala.
Situace se za uplynulých pár let změnila, a to nejen kvůli ruské invazi na Ukrajinu a ambivalentnímu postoji Číny v tomto konfliktu. V nemilost upadla i Nová hedvábná stezka. Řada projektů se ukázala jako zbytečná nebo předimenzovaná. Kvůli vysokým půjčkám, které Peking poskytl v předchozích letech, se řada států v současnosti dostala do platebních potíží.
Pokles čínských investic v Evropě
V Evropě jsou čínské investice do „kritické infrastruktury“ kontrolovány mnohem přísněji než v roce 2019. Čínská společnost Huawei, která je napojena na stát, je nyní v mnoha státech vyloučena z rozšiřování sítí 5G. Čínské investice v EU mezitím prudce poklesly: v roce 2022 proudilo z Číny do Evropy necelých osm miliard dolarů. V roce 2016 to bylo 37 miliard dolarů.
Projekt BRI se skládá ze dvou železničních tras, které se táhnou z Číny přes Asii do Evropy, jedna vede přes Rusko, Bělorusko a Polsko, druhá přes Střední Asii, Írán a Turecko. Existuje také námořní trasa mezi Čínou a Středozemním mořem přes Indický oceán a Suezský průplav, stejně jako trasy letecké nákladní dopravy mezi Čínou a Evropou. BRI spojuje 44 zemí v subsaharské Africe, 35 zemí v Evropě a Střední Asii a 25 zemí ve východní Asii a Tichomoří.
Základní koncepce BRI spočívá v investicích do infrastrukturních projektů v zúčastněných zemích s cílem vytvořit rozsáhlou síť obchodního a dodavatelského řetězce, z níž tyto země zdánlivě profitují, ale která v konečném důsledku umožňuje Pekingu centralizovanou kontrolu nad celou sítí.
Psali jsme:
- Čína poskytla Pákistánu půjčku 1 miliardy dolarů
- Vstup čínské společnosti Cosco do hamburského přístavního terminálu vyvolává kontroverze
- Čínské tažení po unijních přístavech pokračuje. Je po Pireu na řadě Hamburk?
- Čínské výdaje v rámci projektu „Jedno pásmo, jedna stezka“ v Rusku klesají na nulu kvůli sankcím
- Nový druh iniciativy „Jedno pásmo, jedna stezka“ po pandemii
- Srí Lanka požádala Čínu o restrukturalizaci splátek dluhu
- EU představila nový investiční plán. Má být protipólem čínské investiční strategie
- Problémy Jednoho pásma, jedné stezky v Pákistánu mohou ohrozit čínské plány v Afghánistánu
- Balkánské zápisky: Obchod Čína-Černá Hora. 41 km dálnice stojí čtvrtinu státního dluhu
- Vytvoří země G7 „zelenou“ alternativu k Nové Hedvábné stezce?
- Stane se Čína díky Nové Hedvábné stezce světovou mocností?
- Frankfurt se připojil k „Nové Hedvábné stezce“
- Pohřbí koronavius čínský projekt Jedno pásmo, jedna stezka?
- Čínské Jedno pásmo, jedna stezka by mohlo ohrozit cíle Pařížské dohody o klimatu
- Čína slibuje zkvalitnit projekty Jednoho pásma a jedné stezky
- USA, Kanada a EU vytvářejí „robustní alternativu“ čínskému Jednomu pásmu, jedné stezce
- Všechny cesty vedou do Říma. Si Ťin-pching to ví
- Prolomí italské rozhodnutí přidat se k Jednomu pásmu, jedné stezce ledy?
- Itálie se chce zapojit do čínského projektu Jeden pás, jedna stezka
- Čínské Jedno pásmo, jedna stezka může přispět k šíření invazních živočichů
- Poznámky o Hedvábné stezce
- Nad Jedním pásmem, jednou stezkou se stahují dluhové mraky
Ilustrační foto: Governo italiano, CC BY 3.0 IT, via Wikimedia Commons