Jazzové okénko Jana Schneidera: Tears, Walk Spirit, Talk Spirit a Asma asmaton

Unikátní seriál Jana Schneidera věnovaný jazzové hudbě má jako každou neděli svoje další pokračování.

Pianista Fumio Karashima složil a hraje skladbu „Tears“. Tu krásnou – a tou „tónovou kulturou“ velmi typickou – basu hraje Jiří Mráz, jemné bicí Motohiko Hino.

A nyní jedna freejazzová „nakládačka“ – pianista McCoy Tyner napsal skladbu „Walk Spirit, Talk Spirit“. Takto ji v roce 1973 provedl se svými spoluhráči. Zadumaný Azar Lawrence mluví na tenorsaxofon, Jooney Booth to celé drží trpělivě pohromadě základní kontrabasovou figurou a moc pěkný pohled je na divokého Alphonse Mouzona za bubny a krásně rozvěšenými činely. Tynerův klavír je opravdu magický, ale nesmíme zapomenout, že ho hodně ovlivnil sám velký John Coltrane … Skladba je to dlouhá a může se líbit zejména tomu, kdo si na ní udělá čas, protože je tam opravdu co poslouchat.

Dnes si dovolím připomenout úžasně procítěné dílo, věnující se tomu nejvážnějšímu lidskému úkolu – předávat prožitky a zkušenosti dalším generacím, aby měly šanci neopakovat chyby a tragédie generací předešlých. Slavný řecký skladatel Mikis Theodorakis nebyl pouze autorem světoznámé hudby k filmu Řek Zorba, ale též jednoho z nejjímavějších děl, týkajících se holokaustu – Mauthausenské trilogie (“Mauthausen Trilogy”, resp. “The Ballad of Mauthausen”, nebo též “Mauthausen Cantata”). První skladba „Asma asmaton“ těží z biblické inspirace (Píseň písní, Šir ha-širim). Zpívá Maria Farantouri, diriguje autor. Celé dílo a bonusem dalších skladeb, zpívaných Marií Farantouri, je ke slyšení zde.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.