Skotský lososí průmysl čelí problémům s dodávkami

Dvě strany významného obchodního spojení – dodavatelé proslulého skotského lososa a odběratelé – francouzské restaurace. Nyní si stěžují na komplikace s dodávkami přes moře.

Skotský losos (Salmon Scotland) generuje tržby více než 600 milionů liber a je největší vývozní položkou potravinářského průmyslu ve Spojeném království. Francie je zase naopak nejlepším trhem pro ryby a losos ze Skotska zde má prestižní status u šéfkuchařů a restaurací. Podle obou zúčastněných stran jsou s dodávkymi ze Spojeného království do Francie velké problémy, dochází totiž ke zpoždením o trvání až 48 hodin způsobenému frontami na britské straně kanálu La Manche. Skotský lososí průmysl vyzval britské ministry, aby urychleně zasáhli a toto zpoždění v přepravě čerstvých ryb do Francie zastavili.

Tavish Scott, bývalý ministr a výkonný ředitel obchodu ve společnosti Salmon Scotland, uspořádal v úterý ráno schůzku s ministryní rybolovu Victorií Prentisovou. Společně jednali o situaci, kdy před čtrnácti dny uvázly zásoby ryb v zácpě na silnicích v Kentu. “Čerstvý losos ze Skotska dorazí do Francie obvykle následující ráno, v posledních týdnech ovšem došlo ke zpožděním až 48 hodin kvůli frontám na britské straně Lamanšského průlivu – a existují obavy z opakujících se problémů,” uvedla skotská společnost ve svém prohlášení. Za normálních okolností by byl čerstvý losos k dispozici kuchařům ve Francii, největším trhu, do tří dnů od výlovu.

Skotové tvrdí, že v posledních dvou týdnech byly dny, kdy se jim do Francie nepodařilo dostat své ryby. Problémy s dodávkami přičítají komplikacím souvisejícím s odchodem Spojeného království z EU. Obchodujícím stranám se nelíbí, že ke všem vyváženým potravinám musí být přiložena celní a zdravotní a bezpečnostní dokumentace a jsou prováděny veterinární a jiné kontroly. Podle zástupce Salmon Scotland znamenalo přerušení na silnicích v hrabství Kent zpoždění až čtyři dny – a někdy i ztrátu celého prodeje. „Měli jsme minimálně jeden den, kdy jsme nemohli do Francie dostat vůbec žádného čerstvého lososa. Naše produkty podléhají zkáze. Na rozdíl od plechovky fazolí nemohou ležet ve frontě na korbě náklaďáku. Byly identifikovány dopady hraničních kontrol a proklamována zmírňující opatření, ale z nějakého důvodu se vláda rozhodla je nezavádět.”

Rybí průmysl vyzývá britskou vládu, aby zavedla dopravní opatření, které by umožnila chladírenské nákladní vozy s rychle se kazícím zbožím upřednostnit v dopravě. “Po dnešní konstruktivní schůzce doufáme v rychlou akci,” přeje si Scott. „Obáváme se, že pokud vláda něco neudělá, naši zákazníci prostě odejdou do Norska, kde jim mohou garantovat dodavatelský řetězec,“ řekl mluvčí. Norsko má prý oproti Skotsku velkou konkurenční výhodu, především jde o přístup na jednotný trh (Norsko je členem Evropského hospodářského prostoru, což britská vláda odmítla). Mluvčí britské vlády na protesty a výzvy skotských producentů reagoval takto: „Skotský losos je exportním úspěchem v hodnotě stovek milionů liber a my jsme odhodláni zlepšit proces dovozu a vývozu ve Spojeném království pro obchodníky. Upřednostňování konkrétních zásilek by mělo dopad na další dopravní pohyby. Nadále však úzce spolupracujeme s přístavem Dover, organizací Kent Resilience Forum a francouzskou vládou, abychom zajistili zachování toku veškerého zboží.“

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.