V debatě o elektromobilech se často jako argument pro jejich využívání uvádějí výhody pro životní prostředí. Je to fakt?
Zatímco vozidla na baterie jsou z hlediska emisí nepřekonatelná a jednoznačně lepší než běžná osobní auta, elektromobily způsobují problém jinde. Jak ukazuje graf webu Statista založený na údajích Mezinárodní energetické agentury (IEA), výroba bateriového elektromobilu (BEV) nebo plug-in hybridu (PHEV) spotřebuje velké množství různých nerostných surovin.
Zatímco na výrobu benzinového a naftového automobilu je potřeba v průměru jen asi 22 kilogramů mědi a 11 kilogramů manganu, elektromobily již spolykají podstatně více zdrojů s těmito dvěma prvky: 53 kg mědi a 25 kg manganu. Kromě toho není pro benzinové motory potřeba v průměru 9 až 66 kilogramů lithia, kobaltu, niklu a grafitu. Vysokou poptávku po nerostných surovinách mají samozřejmě na svědomí baterie elektromobilů a související pohonné systémy. Vyšší výkon, životnost a energetická hustota baterií znamenají současné zvýšení potřebných minerálů.
Přechod na čisté energetické systémy nevyhnutelně povede k obrovskému nárůstu poptávky po těchto nerostných surovinách, což znamená, že energetika a automobilový průmysl se stanou hlavními hybnými silami na trzích s nerostnými surovinami. Ani tyto nerostné zdroje však nejsou k dispozici neomezeně. Velký podíl světové produkce navíc kontroluje jen několik málo států, což představuje další geopolitickou výzvu pro ekonomické lokality s malými nerostnými zdroji.

Psali jsme:
- Celosvětová poptávka po bateriích pro elektromobily v tomto desetiletí rychle poroste
- Klimatické plány EU: Zaniknou v roce 2035 „fosilní“ auta?
- Ke koncepci klimatických změn: Čím pohánět dopravní prostředky? (8. část)
- Biden se snaží získat nezávislost v oblasti vzácných zemin
- Polsko patří k předním výrobcům baterií v Evropě
- Čeká nás zelená „lithiová“ budoucnost?
- Množství elektronického odpadu narůstá, avšak recyklace pokulhává
- Jaká je úloha a jaká jsou rizika kritických materiálů v energetickém přechodu?
- Čínské doly vládnou trhu s kritickými surovinami
- Významné ložisko manganu ve Chvaleticích
- Recyklace baterií se stane nutností
- USA musejí zvýšit produkci minerálů pro elektromobily
- Klimatická neutralita a CO2 kolonialismus
- Evropská unie bude „modernizovat“ právní předpisy o bateriích
- Ochrana křehkých ekosystémů před těžbou lithia
- Elektrická auta zvyšují poptávku po kovech
- Norsko, země zaslíbená elektromobilitě
- Poptávka po lithium-iontových bateriích je vysoká
- Další bitva o strategické lithium
- Kvůli těžbě kobaltu má být přemístěno celé město
- EU povolila miliardové dotace: jde o výrobu evropských baterií
- Německo zvýší dotace na nákup elektrických aut
- Přechod k elektrickým autům povede ke ztrátě asi 125 tisíc pracovních míst v Německu
- Přežije německý automobilový průmysl?
- Důležitost lithia pro „Energiewende“