Růst online nakupování, flexibilní postupy vracení zboží, změna spotřebitelských preferencí a obchodní strategie rychlé módy v Evropě vedly ke zvýšení podílu vráceného a neprodaného textilu.
Nová informační zpráva Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) s názvem „The destruction of returned and unsold textiles in Europe’s circular economy“ odhaduje podíl vráceného a neprodaného textilu, který je v Evropě zničen, na přibližně 4-9 % všech textilních výrobků uvedených na evropský trh.
Podle oznámení EEA lze odhadovat, že zpracování a zničení vráceného nebo neprodaného textilu je zodpovědné až za 5,6 milionu tun emisí skleníkových plynů v ekvivalentu CO2, což je číslo, které je o něco nižší než čisté emise Švédska v roce 2021.
Nedávné studie ukazují, že zákazníci vracejí přibližně 20 % oblečení a 30 % obuvi zakoupené online v EU. Přibližně 70 % těchto vrácení je způsobeno špatným střihem nebo stylem.
Ve zprávě se dále uvádí, že ke snížení počtu vráceného a neprodaného zboží je zapotřebí jak regulace a cílené politiky, tak i měkká informační opatření. Současně je třeba řešit systémový problém nadprodukce a ničení v textilním průmyslu, který by mohl být řešen jak oběhovými obchodními modely, tak politikami. Pozitivním krokem byla nedávná dohoda EU o zákazu ničení neprodaných oděvů, oděvních doplňků a obuvi (s určitými výjimkami pro malé, mikro a střední podniky), která je součástí nařízení o ekodesignu „Udržitelné výrobky“.
Psali jsme: