Evropa je závislá na ruských železnicích při obchodování s Čínou

Rusko je středem železniční nákladní trasy, která západním výrobcům zbraní dodává stálé zásoby kovů potřebných k výrobě mikročipů, elektroniky a munice používaných v moderních zbraních.

Podle údajů Evropské unie, které byly k dispozici agentuře Bloomberg News, se objem čínských kovů vzácných zemin přepravených vlaky přes Rusko za prvních devět měsíců loňského roku vyšplhal na 36 074 tun, což je více než dvojnásobek množství přepraveného za celý rok 2021. Hodnota tohoto obchodu se do září zvýšila o více než čtvrtinu na 377 milionů eur, uvedl magazín Fortune.

Čína dodává více než 90 % prvků vzácných zemin používaných v Evropě a nejnovější údaje EU ukazují, že železniční tratě v Rusku jsou i nadále frekventovanou přepravní trasou a klíčovou součástí pekingské iniciativy „Pásmo a stezka“.

Vzácné zeminy těžené v Číně, jako je lanthan, jsou hojně využívány západními výrobci zbraní pro výrobu pancéřové munice. Většinu evropské poptávky po wolframu – těžkém kovu, který se používá pro protitankové zbraně vyráběné společnostmi Thales Air Defence Ltd. a Rheinmetall AG – pokrývá Čína.

Ačkoli hodnota zboží procházejícího po železničních tratích představuje pouze zlomek celkových obchodních vztahů mezi EU a Čínou, Rusko by mohlo zvýšit náklady a problémy pro evropské dovozce, pokud by Moskva přistoupila k zablokování vlakových vozů, které obvykle projíždějí touto trasou.

Nákladnímu vlaku vyjíždějícímu z čínského Wu-chanu trvá cesta přes Rusko do německého Duisburgu pouhých 16 dní. Náklad po moři z Asie do severní Evropy může trvat dvakrát tak dlouho.

Celý článek najdete zde v angličtině.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.