Přežije německý automobilový průmysl?

Ještě nedávno byl německý automobilový průmysl hnací silou inovací. Dnes zápasí o to, aby udržel krok.

Jeho váhavý přístup k elektrickým vozidlům by se mohl ukázat jako existenciální chyba, protože po celém světě trh s elektrickými vozy nabral na rychlosti. Nikde není průnik elektromobilů tak hluboký jako v Norsku. Elektrické nebo hybridní modely již představují 65 % všech prodaných nových automobilů. Naopak v Německu je to jen 7 %.

Norsko vystihlo vhodný okamžik a stalo se lídrem v oblasti nových technologií a infrastruktury nabíjení elektrických vozidel. Elektrické automobily jsou v Norsku levnější, protože jsou osvobozeny od daní z automobilů poháněných fosilními palivy. Jejich provoz je pohodlný, protože řidiči mohou používat autobusové jízdní pruhy. A s množstvím veřejně přístupných nabíjecích stanic jsou také praktické. Čínský obrovský automobilový trh se také stává elektrickým.

Do roku 2025 chce Peking, aby asi 20 % prodaných vozů ročně bylo hybridních nebo na bateriový pohon. Je to úsvit nové éry v automobilovém průmyslu. Proč Německo nedělá více, aby udrželo krok s konkurencí? Bývalý generální ředitel firmy Opel Karl-Thomas Neumann má toto vysvětlení: Když máte recept na úspěch, je těžké ho zahodit a začít od nuly.

„Potřebujeme nové myšlení. Pracovní místa zaniknou, ale budou vytvořena nová,” říká. Analytici dali část viny vládám v Berlíně, které toto odvětví rozmazlily a odolávaly tak změnám. A obviňují současné lídry, že nepředložili představy o tom, jak řešit hrozící krizi.

V sázce jsou tisíce pracovních míst. Uwe Cantner předsedá vládnímu poradnímu panelu pro výzkum a inovace. „Snaha o zachování pracovních míst za každou cenu v oblastech, kde světové trhy diktují vývoj, je nejhorší chybou, kterou můžete udělat,“ varuje. Trhy už se rozhodly. Svět je připraven na novou éru automobilové technologie. Využijí němečtí výrobci této příležitosti?

Transformace nebo úpadek: Automobilový průmysl se snaží znovu nalézt sám sebe

Již v březnu přinesl německý Focus článek o nutnosti změn v automobilové branži, protože je „ve velmi obtížné situaci: musí investovat miliardy eur do nových technologií, jako je elektromobilita, na kterých nebude zpočátku vydělávat,“ říká Marcus Berret.

V dlouhodobém horizontu by mohl automobilový sektor čelit mnohem masivnějším změnám, které by dokonce mohly ohrozit jeho existenci. Důvodem je vozidlo se spalovacím motorem – a dokonce i celá individuální doprava ve své současné podobě může ztratit význam.

I když se výrobcům podaří uvést masově na trh elektrická vozidla, jsou tisíce pracovních míst ohroženy. Důvod: elektromobily mají mnohem jednodušší konstrukci než konvenční vozidla. Elektrický motor sestává pouze ze zlomku součástí spalovacího motoru. Šéf VW Herbert Diess hovoří o 30% snížení pracnosti. Studie institutu Ifo očekává, že zákaz spalovacích motorů od roku 2030 v Německu by mohl stát 620 000 pracovních míst.

Hudba budoucnosti?

Mnoho lidí už nebude kupovat své vlastní auto. Použijí online služby, aby si zavolali auto s autonomním řízením na určené místo, urazili stanovenou vzdálenost a jednoduše opustili vozidlo v cílovém místě. Spojení kombinace jízd a carsharingu (sdílení aut) bude znamenat, že čím dál více provozu bude možno zvládat s menším počtem vozidel. To šetří energii, snižuje emise a zabraňuje dopravní zácpě. Studie Technické univerzity v Mnichově předpovídá, že pokud bychom měli po celém světě trvale sdílet autonomní vozy, počet motorových vozidel by mohl klesnout o neuvěřitelných 90 %.

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.