Co bude obnášet zákaz prodeje nových benzinových a naftových aut v EU od roku 2035?

Všechny nové osobní a dodávkové automobily prodávané v EU od roku 2035 by měly mít nulové emise. Co to znamená v praxi?

Portál Evropského parlamentu přinesl v krátkosti přehled toho nejdůležitějšího, co by měli uživatelé vozidel v EU vědět.

***

Aby EU dosáhla svého cíle klimatické neutrality do roku 2050, přijímá opatření ke snížení emisí z automobilů, protože silniční doprava se na emisích CO2 v EU podílí jednou pětinou. V červnu 2022 Parlament podpořil návrh Evropské komise na nulové emise z nových osobních automobilů a dodávek do roku 2035. Průběžné cíle snížení emisí pro rok 2030 by byly stanoveny na 55 % pro osobní automobily a 50 % pro dodávky.

Nizozemský europoslanec Jan Huitema (Renew), který vypracoval zprávu o revizi norem EU pro emise CO2 u nových osobních automobilů a dodávek, se v červenci zapojil do živého vysílání na Facebooku k novým emisním pravidlům, z něhož vycházejí tyto otázky a odpovědi:

Kdy dojde k zákazu prodeje nových automobilů se spalovacími motory?

Od roku 2035 by všechny nové automobily uváděné na trh měly mít nulové emise a neměly by vypouštět žádné emise CO2. To má zajistit, aby se do roku 2050 stalo odvětví dopravy uhlíkově neutrálním.

Co se stane se současnými automobily se spalovacím motorem? Budeme jimi moci jezdit i po roce 2035?

Ano, stále můžete řídit svůj současný automobil. Nová pravidla neznamenají, že do roku 2035 musí být všechna auta na silnicích bez emisí. Tato pravidla se netýkají stávajících automobilů. Pokud si nyní koupíte nové auto, můžete s ním jezdit až do konce jeho životnosti. Protože však průměrná životnost automobilu je 15 let, musíme začít v roce 2035 usilovat o to, aby do roku 2050 byly všechny automobily bez emisí CO2.

Bude i po roce 2035 možné kupovat a prodávat ojetá auta se spalovacím motorem a získávat pro ně palivo?

Ano, to vše bude stále možné. Mohou se však zvýšit celkové náklady na vlastnictví – náklady na palivo, údržbu, nákup a pojištění.

Jakým typem vozů s nulovými emisemi bude jezdit většina lidí?

Trendem jsou především vozidla na baterie, protože celkové náklady na vlastnictví jsou nižší než u alternativ. Například výroba vodíku a e-paliv – vyráběných z elektřiny a vodíku a přeměňovaných na syntetický benzin – je dražší, protože vyžaduje velké množství elektřiny. Baterie jsou však těžké, což znamená, že některé dopravní prostředky nelze snadno pohánět bateriemi – vodík nebo e-paliva proto mohou být vhodným řešením pro lodě, letadla nebo těžká nákladní vozidla.

Budou elektromobily cenově dostupné?

Využívání vozidel na elektrický pohon je nákladově efektivnější, protože ceny elektřiny jsou v současné době nižší než ceny benzínu a vyžadují méně údržby. Po zakoupení jsou tedy celkové náklady na vlastnictví automobilu poháněného bateriemi stejné nebo levnější než u automobilu na benzin nebo naftu. V současné době jsou však elektromobily drahé. Nová pravidla by měla podpořit větší konkurenci a povzbudit výrobce k investicím do výzkumu a inovací v oblasti elektromobilů, což by mělo snížit pořizovací cenu.

Dalším problémem je trh s ojetými automobily, který se pro elektromobily dosud nerozvinul.

Co se stane s odpadem z elektrických baterií?

Tuto otázku budou řešit další právní předpisy – například směrnice o obnovitelných zdrojích energienové nařízení o bateriích –, které zajistí, aby výrobní proces byl neutrální z hlediska emisí CO2, neměl nepříznivý vliv na životní prostředí a abychom baterie recyklovali. Hodně se také pracuje na inovacích baterií, a to nejen pro automobily.

Existuje dostatečná infrastruktura pro automobily s nulovými emisemi? Je to jen pro lidi žijící ve městech?

Výrobci v současné době pracují na automobilech s dojezdem více než 600 kilometrů. Zlepšuje se účinnost, aby se auta nemusela tak často nabíjet nebo aby se mohla nabíjet běžnou domácí zásuvkou. Parlament také nedávno schválil svůj postoj k infrastruktuře pro alternativní paliva, aby bylo k dispozici více elektrických nabíjecích a vodíkových čerpacích stanic.

Jaké jsou další kroky?

Parlament a země EU dosáhly dohody o konečné podobě pravidel v říjnu 2022.

Zdroj: „EU ban on the sale of new petrol and diesel cars from 2035 explained“ (03.11.2022, European Parliament)

***

Tip k tématu: Jak zvýšit využívání alternativních paliv v automobilech (19.10.2022, Evropský parlament, dostupné v češtině)

Psali jsme:

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.