Čína dominuje vysokorychlostním tratím

V Číně přibylo od roku 2020 k síti tratí přibližně 5 000 vysokorychlostních kilometrů.

V Číně bylo pro vysokorychlostní vlaky modernizováno více než 40 000 kilometrů železničních tratí. To znamená, že Čínská lidová republika má nejdelší železniční síť tohoto druhu na světě. Druhou nejdelší trať má Španělsko, ale jak ukazuje graf webu Statista založený na údajích UIC, je to jen asi desetina délky čínské sítě.

Japonský vlak Šinkansen, obecně známý jako nejpřesnější vlak na světě, jezdí po ostrovním státě na více než 3 000 kilometrech tratí. Německé vlaky ICE ujedou celkem 1 571 kilometrů. Americká železniční síť je v mezinárodním srovnání poměrně málo rozvinutá – rychlost přes 200 kilometrů v hodině umožňuje pouze na zhruba 735 kilometrech.

Zatímco v Číně přibylo od roku 2020 k síti tratí přibližně 5 000 vysokorychlostních kilometrů, ve většině ostatních zemí je rozšiřování na mrtvém bodě. Pouze Španělsko a Japonsko dokázaly ve stejném období zaznamenat nárůst o přibližně 331, respektive 40 kilometrů.

Velké investice

Čína od zahájení programu rozšiřování vysokorychlostních železnic v roce 1999 investovala přibližně 500 miliard amerických dolarů, uvedly noviny Berliner Zeitung. Čína přistoupila k tomuto obrovskému rozšíření železniční infrastruktury především proto, aby mohla rychle přepravovat velké masy lidí mezi obřími městy a také aby mohla lépe ekonomicky otevřít odlehlé, dosud málo rozvinuté regiony. Gigantické investice enormně zvýšily zadlužení státních drah, ale Čína je přesvědčena, že se vyplatí.

Graf ukazuje délku používaných vysokorychlostních vlakových tratí v jednotlivých zemích. Zdroj: Statista.

Psali jsme:

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.