Bude mít Evropa dostatek zkapalněného zemního plynu?

Mimořádně teplá zima v letech 2022-2023 byla pro vlády i spotřebitele v EU požehnáním, ale neměla by být považována za spolehlivý ukazatel budoucnosti.

Stále více zpráv zveřejňovaných v posledních týdnech varuje, že pokud se Evropa nedá dohromady, může jí hrozit nová energetická krize nebo přinejmenším opakování velmi vysokých cen v zimě 2023-2024, tvrdí Cyril Widdershoven pro Oilprice.com.

Navzdory značným investicím do projektů rychlého opětovného zplyňování a vykládky LNG se věnuje jen malá pozornost celosvětovému vývoji, který naznačuje, že poptávka po zemním plynu bude i nadále růst, ale také že země jako Čína, Indie, Japonsko a Jižní Korea stále více usilují o dlouhodobé smlouvy na dodávky LNG.

Kombinace zvýšené čínské poptávky a silného indického ekonomického růstu bude dále napínat světové trhy a způsobí růst cen LNG. Mezitím by zbývající ruské dodávky LNG do Evropy a toky plynu přes Ukrajinu mohly čelit značným problémům, včetně možných blokád, pokud Ukrajina zahájí ofenzivu nebo zaútočí na Krym. V důsledku toho pravděpodobně brzy skončí i stávající ruské dodávky LNG do Evropy, včetně Rotterdamu a dalších přístavů.

Do budoucna bude pro Evropu zajištění dostatečných dodávek LNG prostřednictvím nákupů na světovém trhu vysokou prioritou, pokud chce čelit omezeným ruským tokům. V loňském roce Evropa dovezla 121 milionů tun LNG, což bylo o 60 % více než v roce 2021. Náklady na tuto náhlou změnu strategie dovozu energie byly mimořádně vysoké, protože Evropa hledala náklad na mezinárodních spotových trzích a platila za něj nejvyšší ceny.

Analytici odhadují, že Evropa se v roce 2022 podílela na celosvětových obchodech na spotovém trhu více než třetinou, přičemž v roce 2021 to bylo přibližně 13 %. V letošním roce by tato expozice mohla dosáhnout více než 50 %, pokud by nebyly uzavřeny žádné dlouhodobé smlouvy, upozornil web Euractiv.

Klimatické cíle Evropy však znamenají, že se její odběratelé LNG jen těžko zavazují k časovým lhůtám, které jsou nezbytné k tomu, aby si LNG smluvně zajistili levněji.

Morten Frisch, vedoucí partner společnosti Morten Frisch Consulting, uvedl, že Evropa v ideálním případě potřebuje přibližně 70-75 % svých dodávek LNG na základě pevných dlouhodobých smluv. „Ale od doby, kdy se zelené lobby v Evropě podařilo přesvědčit politiky, že vodík může do roku 2030 do značné míry nahradit zemní plyn jako nosič energie, se Evropa stala příliš závislou na spotových a krátkodobých nákupech LNG,“ dodal.

Oproti tomu Asie v letošním roce nadále táhne za jeden provaz v závodě o omezené globální dodávky LNG, než na trh v roce 2025 a později vstoupí nové toky.

„Jejich preference bezpečnosti dodávek jim umožnila pokračovat v podpoře nových projektů, zatímco evropští odběratelé se obávají zavázat se k dodávkám dlouho do začátku plnění svých čistě nulových cílů,“ uvedl Felix Booth, vedoucí oddělení LNG ve společnosti Vortexa, která se zabývá energetickými informacemi.

Dalším faktorem dostupnosti LNG v Evropě může být snaha nizozemské vlády o ukončení dovozu zkapalněného zemního plynu z Ruska, jak informovala polská platforma Forsal.

Nizozemí bez větší publicity zastavilo v letošním roce podepisování nových smluv na dovoz zkapalněného zemního plynu z Ruska a pracuje na ukončení předchozích smluv, uvedl ministr energetiky Rob Jetten v rozhovoru ve svém úřadu v Haagu.

„Musíme udělat vše pro to, abychom zajistili, že v našem systému nebude žádná ruská fosilní energie,“ řekl Jetten a dodal, že v případě vyloučení ruského uhlí, plynu z plynovodů a ropy se to podařilo. „Vedeme mnoho jednání se společnostmi využívajícími infrastrukturu o stažení již existujících kontraktů na zkapalněný zemní plyn,“ dodal.

Evropa se spoléhá na dovoz paliv – především z USA a Kataru –, aby zmírnila svou energetickou krizi poté, co Rusko přerušilo většinu dodávek potrubního plynu do regionu. Přesto na kontinent nadále proudí značné objemy ruského LNG.

Nizozemský krok by zahrnoval okamžité i dlouhodobé kontrakty. Nizozemsko je tranzitní zemí pro dodávky plynu, což znamená, že toto rozhodnutí by mohlo mít širší dopad na celou Evropu.

Vypomoci s dodávkami LNG může dle platformy B&FT online africký kontinent.

Minulý měsíc EU oznámila, že v dubnu zahájí první výběrová řízení na společné nákupy plynu, přičemž smlouvy by měly být podepsány do června. Cílem tohoto nového přístupu je využít kupní sílu unijního bloku k zajištění dodávek za nižší ceny před létem, kdy se očekává, že země EU doplní své podzemní zásobníky plynu.

Společné nákupy plynu jsou k dispozici všem členským státům EU, ale i Ukrajině, Moldavsku, Gruzii a západnímu Balkánu.

Očekává se, že společné nákupy plynu v EU přinesou nové dodávky z USA, Blízkého východu a Afriky, včetně zavedených afrických dodavatelů, jako je Alžírsko, Egypt a Nigérie. Z tohoto posunu by mohli těžit i další noví vývozci LNG na kontinentu, jako je Mozambik, Senegal a Tanzanie.

V roce 2021 vyvezly africké země do celého světa 58,5 miliardy metrů krychlových LNG, z čehož 32,7 miliardy metrů krychlových směřovalo do Evropy – Alžírsko poslalo 15,4 miliardy metrů krychlových a Nigérie 13 miliard metrů krychlových – což představuje 30 % celkového vývozu LNG z kontinentu.

Nigérie, Niger a Alžírsko podepsaly loni v červenci memorandum o porozumění o výstavbě transsaharského plynovodu, projektu, o němž se diskutuje již několik desetiletí. Náklady na plynovod se odhadují na 13 miliard dolarů a ročně by měl do Evropy dopravit 30 miliard metrů krychlových plynu, další informace o projektu však zatím nebyly oznámeny.

Nově vznikající producenti Mauretánie a Senegal mají také dobré předpoklady k tomu, aby našli kupce pro svůj plyn z pobřeží. O nákup plynu ze Senegalu projevilo zájem Německo i Polsko. Německý kancléř Olaf Scholz navštívil Senegal loni v květnu, aby rozvinul dvoustrannou spolupráci v oblasti energetiky, zatímco polský prezident Andrzej Duda navštívil zemi v září.

Podle zprávy Fóra zemí vyvážejících plyn z února 2023 se předpokládá, že podíl Afriky na celkové těžbě plynu vzroste z 260 miliard m3 v roce 2021 na 585 miliard m3 v roce 2050, kdy bude na kontinent připadat více než 11 % celosvětových dodávek.

Psali jsme:

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.