Nedostatek čipů, vysoké zásoby v důsledku propadu prodeje a rychle rostoucí náklady na suroviny a energie způsobily závažné problémy.
Podle odborníků z oboru hrozí masivnímu německému odvětví dodavatelů automobilů vlna insolvencí, protože společnosti nejsou připraveny na přechod na elektromobilitu, digitalizaci a současný vývoj na trhu, píše Oliver Götz v časopise Focus Online. Podle auditorské společnosti PwC se pouze 24 % dodavatelů může spolehnout na solidní finanční základnu, zatímco 42 % se nachází ve „finančně napjaté situaci“. Nedostatek čipů, vysoké zásoby v důsledku propadu prodeje a rychle rostoucí náklady na suroviny a energie se spojují v dokonalou bouři, píše Götz. „Pokud se situace brzy nezmírní, bude mnoho dodavatelů nuceno zahájit další a tvrdší restrukturalizační opatření,“ řekl autorovi průmyslový expert PwC Thomas Steinberger, který upozorňuje, že velcí a na burze kótovaní němečtí dodavatelé Continental, Hella a Schaeffler nedávno varovali, že zisky budou pod očekáváním.
Podle článku však zejména malé a střední podniky čelí existenční krizi. Michael Karrenberg z úvěrové pojišťovny Atradius uvedl, že v příštím roce očekává „výrazný nárůst insolvencí mezi dodavateli“, a dodal, že mnoho společností přechází na elektromobilitu příliš pomalu. Přestože celková úroveň insolvencí v Německu zůstává nízká, dodavatelé automobilů již vyčnívají. Jen ve třetím čtvrtletí se podle strojírenského listu VDI Nachrichtendostaly do platební neschopnosti čtyři společnosti, z nichž každá měla tržby vyšší než 100 milionů eur.
Odhady, kolik stávajících pracovních míst v evropském automobilovém průmyslu bude nakonec zrušeno během přechodu na udržitelnou mobilitu a do jaké míry je lze nahradit novými pracovními místy, která v tomto odvětví vzniknou, například při výrobě baterií, se značně liší. Zdá se, že rozsáhlý evropský dodavatelský průmysl bude postižen více než výrobci automobilů, protože mnoho menších společností je závislých na výrobě dílů pro spalovací motory, které již nebudou v elektromobilech potřeba.
Psali jsme:
- Nedostatek surovin ohrožuje hospodářské oživení
- Nedostatek hořčíku z Číny ohrožuje globální automobilový průmysl
- Nedostatek čipů drtí indický automobilový sektor, prodej aut v září klesl o 41 %
- Společnost TSMC bude vyrábět čipy v Japonsku
- S nástupem elektromobilů bude muset Evropa přeškolit mnoho svých pracovníků
- Kolik nerostných surovin pohltí elektromobily?
- Bez čipů není digitální technologie
- Japonsko povýšilo výrobu čipů na národní prioritu
- Celosvětová poptávka po bateriích pro elektromobily v tomto desetiletí rychle poroste
- Klimatické plány EU: Zaniknou v roce 2035 „fosilní“ auta?
- Nedostatek čipů způsobila také evropská naivita
- Konkurence mezi USA a Čínou v oblasti polovodičů bude mít globální důsledky
- Elektrická auta zvyšují poptávku po kovech
- Přežije německý automobilový průmysl?
- Německým automobilkám hrozí největší krize za dekády
- Sársko jako symbol německé zranitelnosti vůči technologické změně