Google, Facebook, Amazon – vzestup megakorporací

Megakorporace jako Amazon a Facebook jsou stále mocnější. A jejich růst nevykazuje žádné známky zpomalení.

Pandemie jen zvýšila vliv „velké čtyřky“ – společností Apple, Amazon, Google a Facebook.  Naše data se stala velkým byznysem, upozorňuje filmový dokument Deutsche Welle s názvem „Google, Facebook, Amazon – The rise of the mega-corporations“.

Odborníci již dlouho sledují, jak společnosti jako Apple a Amazon porušují antimonopolní zákony a zároveň se jim dostává zvláštního zacházení: pokud jde o mzdy, daně a zákony, zdá se, že tyto korporace přepisují pravidla za pochodu. Mnozí kritici považují systematické využívání dat společností Facebook a Google za porušení našich základních demokratických principů. Hranice mezi státem a megakorporacemi je navíc stále mlhavější. Tržní dohled podkopává naši suverenitu, a tím i samotné základy západních demokracií.

Vyhýbání se daním a kapitalismus dohledu

Dokument se dotkl několika oblastí. Jednou z nich je snaha „superboháčů“ vyhnout se zdanění – např. šéf Amazonu Jeff Bezos měl v období 2014 až 2018 efektivní daňovou sazbu 0,98 %.

Dalším zajímavým tématem je tzv. kapitalismus dohledu, kterým se dlouhodobě zabývá americká profesorka Shoshana Zuboffová.

„Kapitalismus dohledu“ (Surveillance Capitalism) je ekonomický systém, který se soustředí na získávání a komodifikaci osobních údajů za účelem zisku. Zuboffová v roce 2019 publikovala knihu s názvem „The Age of Surveillance Capitalism“, která ukazuje, jak největší technologické společnosti nakládají s našimi daty.

Ve snímku nizozemské dokumentaristické platformy VPRO se Zuboffová podrobně zabývá společnostmi Google a Facebook a odhaluje nemilosrdnou formu kapitalismu, v níž surovinou nejsou přírodní zdroje, ale sám občan.

Píše se rok 2000 a krize „dot-com“ způsobila hluboké rány. Jak přežije začínající Google splasknutí internetové bubliny? Zakladatelé Larry Page a Sergej Brin už nevědí, jak zvrátit situaci. Společnost Google náhodou zjistila, že „zbytková data“, která lidé zanechávají při vyhledávání na internetu, jsou velmi cenná. Tyto zbytkové údaje lze použít k předvídání chování uživatele internetu. Internetovou reklamu lze proto využít velmi cíleně a efektivně. Vzniká zcela nový obchodní model: Surveillance Capitalism. (Dokument je dostupný na YouTubev angličtině s německými titulky).

Psali jsme:

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.