Může se Španělsko stát evropskou plynovou platformou?

EU chce plynovod ze Španělska na sever. Španělské terminály LNG jsou totiž v současnosti naplněny jen z poloviny – a mohly by pomoci snížit závislost Evropy na ruském plynu.

Španělsko má to, co Německu a dalším evropským zemím chybí: dostatečný počet terminálů, v nichž mohou kotvit obrovské lodě převážející zkapalněný zemní plyn z USA, Kataru, Alžírska nebo Nigérie. Proto si EU pohrává s plánem učinit Španělsko evropskou platformou pro dodávky zkapalněného zemního plynu (LNG).

V současné době existuje pouze jeden velký problém: jak levně dopravit plyn přicházející na španělské pobřeží do střední Evropy, aby se snížila závislost na Rusku. (Jen pro ilustraci: Celkově se podle IEA v roce 2021 dovezlo z Ruska 155 mld. m3 zemního plynu, což představovalo přibližně 45 % dovozu do EU a téměř 40 % její celkové spotřeby plynu.)

MidCat: Velká plynová naděje Evropy

Projekt MidCat začal téměř před deseti lety přepravovat plyn z afrických zemí, jako je Alžírsko, přes Španělsko do západní Evropy. V současné době však plynovod končí v Hostalricu, vesnici se 4 000 obyvateli v severním Španělsku, a nikoli ve Francii, jak bylo původně plánováno. Důvodem je rozhodnutí španělských a francouzských orgánů pro hospodářskou soutěž. V roce 2019 se rozhodli plynovod pozastavit, protože se objevily pochybnosti o jeho ekonomické životaschopnosti.

Proti projektu se již dříve vyslovila také španělská ministryně pro ekologickou tranzici Teresa Ribera, ta ovšem mezitím změnila názor: „Nyní víme, že toto spojení hraje klíčovou roli,“ řekla v televizním rozhovoru 1. března. Sotva o dva týdny později se vyslovila pro urychlení výstavby plynovodu – nebo lépe: pro jeho opětovné zahájení.

Španělsko má v současnosti pouze dva plynovody, které protínají Pyreneje: jeden u Irunu v Baskicku a druhý u Larrau (Navarra). Podle Juana Puertase, zástupce katalánské asociace inženýrů, je kapacita obou plynovodů omezená a bylo by „nemožné“ ji zvýšit, aby umožnila velký tok plynu z Alžírska do Evropy, protože je určena pouze pro výměnu plynu s jižní Francií. Na druhou stranu by přepracovaný MidCat mohl s „pomocí závodu na zkapalněný zemní plyn v Marseille pokrýt čtvrtinu německé poptávky“, řekl Puertas.

Projekt MidCat – pojmenovaný podle spojení francouzského regionu Midi a Katalánska – se na své španělské straně, která je nejpokročilejší, začal budovat v roce 2010, a to pod vedením španělské plynárenské společnosti Enagás a francouzské společnosti Teréga. Mohl by přepravovat 7,5 miliardy metrů krychlových plynu ročně v obou směrech, což by zdvojnásobilo kapacitu současného spojení s Francií. Na španělském úseku zbývá vybudovat 107 kilometrů do Figueres za 151,6 milionů eur, zatímco z Figueres do Barbairy ve Francii je třeba vybudovat 120 kilometrů potrubí v hodnotě 290 milionů eur.

MidCat by nepochybně mohl pomoci. Ale pouze ve střednědobém horizontu. „Projekt neumožní dodávat plyn do střední Evropy zítra nebo v nejbližších měsících,“ tlumí očekávání Teresa Ribera. Proč? Doba výstavby se odhaduje na nejméně tři roky.

 

Psali jsme:

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Ilustrační foto: Maciej Margas, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.